loading...
دانلود مقاله ، تحقیق و پروژه - فارس مقاله
Admin بازدید : 635 جمعه 27 اسفند 1395 نظرات (0)

زیبا‌شناسی از نگاه ارسطو

دسته: هنر و گرافیک
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 68 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 24

این مقاله در نظر دارد كه در حوزه زیبایی شناسی نگاه ارسطو را مورد بررسی قرار دهد

قیمت فایل فقط 16,000 تومان

خرید

دانلود مقاله رشته هنر

زیبا‌شناسی از نگاه ارسطو

 مقدمه
  در مباحث فلسفه هنر و زیبایی شناسی در ایران، بنا به علتی نامعلوم! همواره ارسطو نادیده گرفته شده است. حتی در دانشگاه ها، واحد های درسی ارائه شده در رشته فلسفه هنر نیز از این روال تبعیت می كنند. علت هرچه باشد، اهمیت زیبایی شناسی ارسطو باعث می شود كه پری رو تاب مستوری نداشته باشد. این مقاله در نظر دارد كه در جبران این خلا و كمبود اساسی، گامی هر چند كوچك برداشته و نظامی با اهمیت و بسامان در حوزه زیبایی شناسی را كه می تواند از جهات مختلفی بدیلی در برابر نظام زیبایی شناسی افلاطون باشد، معرفی نماید.  
کلمات کلیدی:

هنر

زیبایی

زیبایی‌شناسی

زیبا‌شناسی از منظر ارسطو

  نوشته‌های ارسطو درباره زیبایی‌شناسی

كتاب‌شناسی‌‌های دوران باستان، درباره نظریه هنر، چند رساله از ارسطو (323-384) را در فهرست خود جای داده‌اند: درباره شاعران (on poets)، پرسش‌های هومری (homeric questions)، درباره زیبایی (on beauty)، درباره موسیقی (on music) و پرسشهایی مرتبط با فن شعر (questions concerning poetics). اما همه اینها به جز فن شعر از بین رفته است. حتی ممكن است این نیز ناقص است. كتاب‌شناسی‌های قدیمی از دو كتاب سخن می‌گویند. تنها یكی از این دو باقی مانده است. كتابی نسبتاً كوچك  كه جدا از یك مقدمه كلی، تنها شامل  نظریه ای درباره تراژدی است.
علی‌رغم میراث ناقصی كه در دست داریم، فن شعرِ ارسطو جایگاهی ویژه در تاریخ زیبایی‌شناسی دارد1. فارغ از اهمیت، این كهن‌ترین رساله باقی مانده از دوران باستان است. رساله ای تخصصی كه با مسائلی بسیار ویژه درباره طرح داستان و زبان شعر ارتباط دارد، اما شامل ملاحظات كلی درباره زیبایی‌شناسی نیز می‌باشد. احتمالاً قصد بر این بوده كه مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها در آن گرد آمده و طرحی كلی از یك كتاب باشد كه دیگر موجود نیست. فن شعر در طول زندگی خود ارسطو چاپ و منتشر نشد.
جدای از فن شعر، ارسطو در آثاری كه به موضوعات دیگر نیز اختصاص داده بود، درباره زیبایی‌شناسی اظهارنظر كرده است. بیشترین اظهارنظرها هم در كتاب سوم فن‌سخنوری است، كه در آن مسائل مربوط به سبك مورد بحث واقع شده است، و هم در كتاب هشتم از علم سیاست (politics) كه در فصل‌های 7-3، ارسطو دیدگاه‌هایش را درباره موسیقی و تاثیر آن در فرآیند برنامه‌ای تربیتی مطرح می‌سازد. كتابهای اول و سوم از رساله علم سیاست، نیز به پرسشهای زیبایی‌شناختی اشاره دارند.
برخی از فصولِ رسالة پرسش ها به زیبایی‌شناسی موسیقی اختصاص یافته‌اند. این رساله نوشته خود ارسطو نیست، بلكه توسط شاگردانش به نگارش درآمده است. اظهارات او درباره زیبایی و هنر در رساله فیزیك (physics) و متافیزیك (metaphsics) اغلب در جملاتی پراكنده است، اما بایستی دانست كه این جملات پراهمیتند. در دو كتابِ اخلاقِ ارسطو، بویژه اخلاق ائودمی (eudemian ethics) ، او درباره تجربه زیبایی شناختی صحبت می كند. در آثار زیبایی‌شناختی ارسطو مباحث جزئی ویژه بر مباحث كلی فلسفی غلبه دارد. آنها بیشتر از اینكه درباره زیبایی یا شعر بطور كلی باشند، به تراژدی و موسیقی پرداخته‌اند. برخی از نظریه‌هایی كه ارسطو تنها درباره تراژدی یا موسیقی به كار برده است، بعدها ثابت شد، حقایقی كلی‌اند كه در كل هنر می‌توانند بكار روند.
فهرست مطالب
زیبایی‌شناسی ارسطو 1
مقدمه 1
نوشته‌های ارسطو درباره زیبایی‌شناسی 2
پیشگامان 3

مفهوم هنر 4

هنرهای تقلیدی 6

مفهوم تقلید در هنر 7

هنر و شعر 9

تفاوت‌های میان هنر 10

تطهیر از طریق هنر 11
هدف هنر 13

استقلال هنر و حقیقت هنری 14

معیارهای هنر 15

مفهوم زیبایی 17

نظم، نسبت و اندازه 18

زیبایی و قابلیت ادراك 19

دامنه و ویژگی‌ زیبایی 20

تجربه زیبایی شناختی 21
منابع 24

قیمت فایل فقط 16,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 302 جمعه 27 اسفند 1395 نظرات (0)

بررسی تطبیقی زیبایی از منظر آراء فیلسوفان

دسته: هنر و گرافیک
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 91 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 18

این مقاله به بررسی آراء فیلسوفان در باره هنر و زیبایی می پردازد

قیمت فایل فقط 12,000 تومان

خرید

دانلود مقاله رشته هنر

بررسی تطبیقی زیبایی از منظر آراء فیلسوفان

خلاصه
این مقاله به بررسی آراء فیلسوفان در باره هنر و زیبایی می پردازد. از جمله این تعاریف، نظریه باز نمایی یا نظریه تقلید representation است، معتقدین به این نظریه می گویند، هنر تقلید و محاکات عالم خارج است و می کوشند تا همه رسانه ها و آثار هنری را به گونه أی با این نظریه تفسیر کنند. نظریه دیگر، نگرش فرانمایی یا experssionism است. این نظریه آثار هنری را برآمده از عواطف و احساسات هنرمند و بازتاب روحیه او تلقی می کند.
نگرش سوم نظریه شکل گرایی یا فرمالیسم (formalism) است و معتقد است که هنر مبتنی بر چارچوبه ها، قالبها و ویژگی های ساختاری است که در هر یک از رسانه ها و آثار هنری وجود دارد. نظریه چهارم تلفیقی از نظریه اول و دوم می باشد و می کوشد تا همه انواع هنر را به میزانی برخوردار از هر دو نظریه باز نمایی و فرانمایی تفسیر کند و نظریه پنجم نظریه چند ساحتی از هنر است که با الهام از نظریه ی شباهت خانوادگی ویتگنشتاین و جایگزینی معنا ( meaing) به جای تعریف (difinition) به جایگزینی و رجحان این نظریه بر دیگر نظریه ها تاکید می ورزد.
کلمات کلیدی:

زیباشناسی

رابطه هنر و زیبایی

زیبایی از منظر فیلسوفان

مقدمه
یکی از دشوار ترین امور در علوم، تعریف مفاهیم است . تعریف مفاهیم یا اصطلاح شناسی هر چند از مبادی تصوری تمامی علوم تلقی می گردد و ورود در مسائل هر علم اقتضاء می کند تا به اصطلاح شناسی ( ترمینولوژی/terminology) و ریشه شناسی (اتیمولوژی/ (etymology بپردازیم ، لکن دشواری کار تا حدی موجب شده است تا اندیشمندان کمتر به این مقوله بپردازند. اما با این وجود چون امتناع از این کار موجب می گردد تا رهپویان مسائل علم ، در فهم زبان علم دچار مشکل گردند، از اینرو اندیشمندان کوشیده اند تا حد مقدور به تعریف مفاهیم کلید ی و اصلی بپردازند.
درتاریخ اندیشه، ابن‌سینا از جمله‌ی نخستین کسانی است که به تعریف مفاهیم و اصطلاحات پرداخت و در کتاب «حدود» درخواست شاگردش جوزجانی را اجابت نمود و در این کتاب و علاوه بر آن در دانش نامه علائی به تعریف اصطلاحات منطقی و فلسفی پرداخت . ابن سینا آنچنان که ازکتاب «حدود » پیدا است، کاملاً به مشکل بودن تعریف، محدودیت‌ها و اقتضائات بحث واقف بود و در آنجا می‌گوید، من تنها می‌توانم به شرح اسم و توضیحات اجمالی پیرامون اصطلاحات بپردازم و کاری بیش از این از دست من بر نمی آید [1].با وجود آنکه ارائه تعریف از مفاهیم علوم، کاری بس توان فرسا است، اما این امر در حوزه تعریف هنر و زیبایی شناسی به مراتب دشوارتر و دیر یاب تر است، زیرا هنر در قلمرو علومی است که اقسام فراوانی دارد و علاوه بر عناصر عینی، عناصر ذهنی و درونی نیز در آن به شدت اثرگذار است. ما در این مقاله کوشش می کنیم تا با یک ارزیابی تطبیقی به تعریفی از هنر دست یابیم که همه اقسام هنر و همه رسانه های هنری را شامل شود.
فهرست مطالب
بررسی تطبیقی زیبایی از منظر آراء فیلسوفان 1
خلاصه 1
مقدمه 2

رابطه هنر با صناعت 2

رابطه هنر و زیبایی 3
تقسیم بندی مفاهیم 6

1- نظریه باز نمایی 6

2-نظریه فرانمایی 10

3- نظریه شکل گرایی یا فرمالیسم 12

4- تعریف هنر به فرانمایی و بازنمایی 13

5- تعریف چند ساحتی برای هنر 14

منابع 16

قیمت فایل فقط 12,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 671 جمعه 27 اسفند 1395 نظرات (0)

بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون

دسته: هنر و گرافیک
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 130 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 32

این مقاله به بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون میپردازد

قیمت فایل فقط 22,000 تومان

خرید

دانلود مقاله رشته هنر

بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون

چکیده محتوا:
از جمله عباراتی كه از ابتدا برای متفكران و حتی مردم عادی مسئله آفرین بوده است، زیبایی است. شناخت زیبایی ها و ارائه تعریف دقیق و صحیحی از آن همواره ذهن انسان ها را به خود مشغول داشته است. از جمله ابهاماتی كه در این زمینه مطرح شده اند این قبیل سئوالات هستند كه زیبایی چیست و چه چیزی زیباست؟ آیا زیبایی منحصر در طبیعت و ملموسات می شود و یا از آن هم فراتر می رود؟ ارتباط بین زیبایی و خیر چیست؟ زیبایی نسبی است یا مطلق؟این مقاله به بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون میپردازد.
کلیدواژگان:

ادراک حسی

زیبایی‌شناسی ارسطو

زیبایی‌شناسی افلاطون

مقدمه:
زیبایی خاصیت وجود انسان و تمایل به آن از مختصات آدمی است. البته زیبایی، یا زیبایی و جمال ظاهری است که مجموعه‌ای از تناسب، تعادل و معیارهایی است که معمولاً بر مبنای مشترکات انسانی در داوری نسبت به زیبایی شکل می‌گیرند و مجموعاً عالم طبیعت را در بسیاری از صورت‌ها و شکل‌هایش در چشم انسان زیبا و جذاب جلوه می‌دهند؛ یا زیبایی درونی و باطنی است که از آن به خوبی و نیکویی تعبیر می‌شود.آنگاه که زیبایی محسوس و ظاهری به عمق جان آدمی راه می‌یابد و لذت بصر به رضایت بصیرت منجر می‌شود، به طوری که علاوه بر چشمِ سر، چشمِ دل نیز آرام می‌گیرد، سخن از زیبایی درونی است.

اصطلاح و تاریخچه زیبایی‌شناسی

زیبایی‌شناسی[esthetic] از ریشه یونانی (aisthanesthai) گرفته شده است که به معنی ادراک حسی است. )بووی، 1385: 120 (این واژه هم بر احساس و هم بر ادراک حسی دلالت دارد و به طور کلی«ادراک از طریق حواس » معنا می‌دهد. بنابراین اصطلاح «استتیک» مختص به ادراک آثار هنری و زیبایی نیست، بلکه بر هر نوع ادراک مبتنی بر حواس دلالت می‌کند. البته تفکر در زمینه زیبایی شناسی بدین معنا به هیچ وجه مستلزم احیای اندیشه‌های افلاطون درباره زیبایی به منزله نماد نیکی نیست. لذا با توجه به ریشه و کاربرد استتیک باید به‌خاطر داشت که تجربه زیبایی‌شناختی بیشتر در بستر تجربه حسی پدید می‌آید یا از آن ناشی می‌شود.
زیبایی‌شناسی اولین بار توسط الکساندر گاتلیب باوم گارتن[alexander gottleb baumgarten] در کتابى که به زبان لاتین به نام (aesthetica) است، به کار رفت.نقش عمده او در این مسیر توصیف زیبایی شناسی به عنوان یکی از علوم خیال آفرین بود تا سلیقه و احساس را به عنوان معیاری از کمال قرار دهد. گارتن برای نقد هنری و مبانی نظری فرهنگی درس نامه‌ای در رابطه با زیبایی شناسی به عنوان شاخه‌ای از فلسفه تدوین کرد.
فهرست مطالب
بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون 1
چکیده محتوا: 2
کلیدواژگان 2
مقدمه: 2
اصطلاح و تاریخچه زیبایی‌شناسی 3

افلاطون و زیبایی‌شناسی 3

زیبایی‌شناسی ارسطو 7

نوشته‌های ارسطو درباره زیبایی‌شناسی 7

پیشگامان 8

مفهوم هنر 9

هنرهای تقلیدی 12

مفهوم تقلید در هنر 13

هنر و شعر 16

تفاوت‌های میان هنر 17

(آ) ریتم‌ها 17

تطهیر از طریق هنر 17

هدف هنر 19

استقلال هنر و حقیقت هنری 21

معیارهای هنر 22

مفهوم زیبایی 24

نظم، نسبت و اندازه 25

زیبایی و قابلیت ادراك 26

دامنه و ویژگی‌ زیبایی 27

تجربه زیبایی شناختی 28
نتیجه گیری: 31
منابع:‏ 32

قیمت فایل فقط 22,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 321 پنجشنبه 05 اسفند 1395 نظرات (0)

مقاله رشته گرافیک با عنوان خط و نقطه

دسته: هنر و گرافیک
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 38 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 30

اولین عنصر بصری، نقطه است كه مبدا پیدایش فرم می‌باشد وجود نقطه مبین مكانی در فضاستنقطه به عنوان ساده‌ترین و ناچیزترین عنصر تصویری، در شرایط خاصی جلوه‌های تازه به خود می‌گیرد و نمود آن متغیر می‌شود و حتی ارزش تصویری تازه‌ای پیدا می‌كند

قیمت فایل فقط 16,000 تومان

خرید

مقاله رشته گرافیک با عنوان خط و نقطه

مقدمه
اولین عنصر بصری، نقطه است كه مبدا پیدایش فرم می‌باشد. وجود نقطه مبین مكانی در فضاست.نقطه به عنوان ساده‌ترین و ناچیزترین عنصر تصویری، در شرایط خاصی جلوه‌های تازه به خود می‌گیرد و نمود آن متغیر می‌شود و حتی ارزش تصویری تازه‌ای پیدا می‌كند. یك نقطه دارای انرژی تصویری است و هر گاه برای قوه بینایی مطرح شود و ادراك گردد، موجودیت خود را اعلام كرده است. و در ضمن هر گاه شروع به رشد نماید جلوه خط یا عناصر دیگر را به خود می‌گیرد. 
نقطه ممكن است كوچك و یا بزرگ باشد، البته بستگی دارد كه در چه فضایی قرار گرفته باشد و در نتیجه از نظر اندازه مورد توجه قرار گیرد. نقطه ممكن است علاوه بر اندازه، از نظر شكل نیز متفاوت باشد، در این صورت هر شكلی با توجه به خصوصیاتش، بیان تصویری ویژه‌ای خواهد داشت. اما شكل معمول و متداول نقطه به صورت دایره مطرح می‌شود و به ندرت آنرا به شكل‌های دیگر، از جمله چهار گوش و یا چند ضلعی می‌شناسد. در تعریف نقطه میتوان گفت: اولین اثری كه یك شیئ مثل مداد یا گچ و غیره بر روی صفحه می‌گذارد نقطه محسوب می‌شود. به تعبیری دیگر نقطه ساده‌ترین واحد تقلیل ناپذیر ارتباطات بصری است. 
نقطه ممكن است در سطح مطرح شود یا به صورت حجم و سه بعدی در فضا وجود داشته باشد. در تعریف ریاضی نقطه باید گفت: نقطه عبارتست از نمونه تصویری كه فاقد طول و عرض و عمق و ارتفاع باشد. تصور عینی نقطه با توجه به تعریف ریاضی آن غیر ممكن است زیرا با چنین تعریفی نقطه وجود خارجی و عینی ندارد. اما از نظر تجسمی و تصویری، نقطه دارای وجود خارجی بوده و قابل تشخیص و تمیز است و حتی ممكن است واقعیت فیزیكی نداشته باشد ولی از لحاظ تجسمی قابل ادراك باشد. 
تعریف نقطه را از نظر تصویری می‌توان به این صورت بیان نمود: نقطه كوچكترین جلوه و نمود بصری یك عنصر تصویری است. از جمله یك نقطه در الفبا، یك برگ در فضا، یك گوی در آسمان، یك لكه روی دیوار، یك گره قالی، یك گل سرخ در فاصله‌ای كافی، یك قلوه سنگ در كف رودخانه، یك چراغ روشن در شهر از فاصله دور، یك ستاره یا قرص ماه در آسمان و بسیاری مثالهایی دیگر. با توجه به مثالهای فوق نقطه را به دو صورت می‌توان مد نظر قرار داد. نقطه هم در طبیعت وجود دارد و قابل تشخیص است و هم در آثار هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابل ادراك است. 
هر نقطه‌ای دارای مفهوم و جلوه خاص تصویری است از جمله: دارای «مركزیت» و «ایستا» است، خصوصاً اگر به صورت واحد در سطح یا در فضا مطرح شود. هر گاه قطره‌ای از یك مایع رنگین مانند جوهر بر روی سطحی می‌افتد، شكلی كه حاصل می‌شود نقطه را تصویر می‌كند، حتی اگر به صورت دایره و یا شكل هندسی مشخص نباشد. 
هر گاه دو نقطه با فاصله یكدیگر، ولی مرتبط با هم مطرح شوند، در آن صورت علاوه بر جلوه بصری دو نقطه، فاصله بین آنها نیز به صورت خط ادراك خواهد شد. با تكرار نقطه در كنار یكدیگر، منظم یا غیر منظم، شكل به دست آمده جلوه سطح را خواهد داشت. از برخورد دو خط با هم یك «نقطه تاكید» بوجود می‌آید. همین خاصیت را در محل تقاطع مجموعه‌ای از خطوط می‌توان مشاهده كرد. در نتیجه نقطه به منزله یك عنصر تصویری می‌تواند برای نشان دادن مفهوم «تاكید» مورد استفاده قرار گیرد.نقطه می‌تواند به شكل یك عنصر تصویری «مثبت» و یا یك عنصر تصویری «منفی» در بوجود آوردن یك تركیب بكار گرفته شود. 
کلمات کلیدی:

خط

نقطه

عناصر بصری و تجسمی

خط 
دومین عنصر بصری و تجسمی خط می‌باشد كه به صورت فراوان و متنوع در طبیعت موجود است و معمولاً بینندگان از آن غافلند. در هنر نیز مهمترین عنصر و شكل دهنده موضوعات هنری است.تعریف خط از نظر ریاضی عبارت از حركت و امتداد نقطه در سطح یا در فضاست، و بطور كلی موجودی است كه قابل رؤیت نیست. خط محل تلاقی دو صفحه، یا از برخورد دو سطح بر هم بوجود می‌آید. اما بهتر است بگوییم كه خط عبارت از یك عنصر تصویری است كه فقط دارای واقعیت طولی می‌باشد و فاقد عرض و عمق است. 
به عبارت دیگر «خط طولی است بی‌عرض» كه با نقطه شروع و به نقطه ختم می‌شود، اما از نظر هنرهای تجسمی خط تعریف دیگری دارد؛خط عبارت است از یك عنصر تصویری و تجسمی كه دارای واقعیت طولی بوده، جلوه‌های متفاوت و بیان تصویری متنوعی دارد. بهتر است بگوییم كه خط نقطه‌ایست كه در اثر نیرویی كه از یك جهت به او وارد آمده، حالت ایستایی خود را از دست داده، به صورت یك  عنصر تصویری فعال درآمده است. برخلاف نقطه كه دارای انرژی متمركز و ثابتی است، خط دارای انرژی تصویری فعال و متحركی است كه به یك جهت ادامه داد و نیز قابل اندازه‌گیری و سنجش است.خط نقطه‌ای است كه از نهانگاه درونی خود آزاد گشته، و به جهتی حركت نموده است. 

قیمت فایل فقط 16,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 296 پنجشنبه 28 بهمن 1395 نظرات (0)

نگاهی به تاریخ 60 ساله دوربین های عکسبرداری فوری

دسته: هنر و گرافیک
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 586 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 40

در قرنهای ۱۱ تا ۱۶ بشر از یک اتاقک تاریک (دوربین اولیه) به‌عنوان چیزی شبیه به دوربین استفاده می‌کرد برای این منظور اتاق مکعب مستطیل کوچکی را که هرگز نوری به درون آن راه نمی‌یافت، آماده می‌کردند، در وجه جلوی آن سوراخی به قطر تقریبی یک میلیمتر ایجاد می‌کردند، بدین ترتیب تصویر مناظر روبروی وجه دارای سوراخ روی دیوار یا پرده در وجه مقابل سوراخ در داخل

قیمت فایل فقط 16,000 تومان

خرید

نگاهی به تاریخ 60 ساله دوربین های عکسبرداری فوری

تاریخچه
در قرنهای ۱۱ تا ۱۶ بشر از یک اتاقک تاریک (دوربین اولیه) به‌عنوان چیزی شبیه به دوربین استفاده می‌کرد. برای این منظور اتاق مکعب مستطیل کوچکی را که هرگز نوری به درون آن راه نمی‌یافت، آماده می‌کردند، در وجه جلوی آن سوراخی به قطر تقریبی یک میلیمتر ایجاد می‌کردند، بدین ترتیب تصویر مناظر روبروی وجه دارای سوراخ روی دیوار یا پرده در وجه مقابل سوراخ در داخل اتاق منعکس می‌نمودند. این تصویر یه صورت معكوس و بسته به قطر سوراخ وضوح بیشتر یا كمتری داشت به صورتیكه هرچه قطر سوراخ كمتر بود، وضوح بیشتر و یا به عكس با افزایش قطر سوراخ تصویر روشنتر با وضوح كمتری حاصل میگشت.
البته این دستگاه بیشتر برای نمایش و نقاشی به كار میرفت و نقاشان اروپایی با نشاندن سوژه در جلوی سوراخ یا قرار دادن اطاقك در روبروی مناظر و نصب پرده بوم در قسمت داخلی روبروی سوراخ، مناظر روبرو را نقاشی میكردند(خود نقاش درون اطاقك قرار داشت)این دستگاه هرگز کار عکاسی را انجام نمی‌داد.مخترع اطاق تاریك دانشمند مسلمان ابن هیثم بود كه در مكتوبات لاتین به پدر علم مدرن اپتیك (الحسن) معروف میباشد.نخستین دوربین های عکاسی سریع آنالوگ با نام تجاری «پولاروید» در روز 26 نوامبر 1948 به بازار آمد. دوربین های عکس فوری که دارای «اتاق تاریک» بود، در مدت کوتاهی شهرت جهانی یافت. اما امروزه دوربین های «پولاروید» واپسین نفس ها را می کشد.
 دوربین های آنالوگ عکس فوری موسوم به «پولاروید» برای نخستین بار توسط اًدوین لند فیزیکدان امریکایی طراحی شد. این ایده زمانی به فکر لند رسید که دختر او برای دیدن عکس های مسافرت شان بی تابی می کرد.لند که هفت سال پیش از این تاریخ کارخانه تولید لنزهای عکاسی را تاسیس کرده بود، از سال 1944 به طور مداوم روی این پروژه کار کرد. وی در روز 21 فوریه 1947 در شهر نیویورک در نشست «انجمن اپتیک امریکا» نخستین دوربین عکس فوری خود را عرضه کرد. نخستین مدل، «polaroid land camera model95 » بود که عکس گرفته شده را حدود یک دقیقه ظاهر می کرد. فروش این مدل در 26 نوامبر 1948 (60 سال پیش) در فروشگاه های شهر بوستون امریکا به قیمت 89 دلار و 75 سنت آغاز شد. 
کلمات کلیدی:

عکس

عکاسی در ایران

دوربین عکسبرداری

انواع دوربین عکاسی

فهرست مطالب
نگاهی به تاریخ 60 ساله دوربین های عکسبرداری فوری 1
دوربینی نه چندان مطلوب 6
نحوه کار دوربین‌های اولیه 7
سیر دگرگونی و رشد 8
خداحافظی با پولاروید 9
افراد مهم در توسعه عکاسی 11
استفاده‌های عکاسی 11
عکاسی در ایران 11
نمایشگاه یک خاطره 13
تلاش برای زندگی دوباره 14
ساختار و کارکرد دوربین های فوری 15
ظهور و چاپ عکس فوری 19
ساختمان دوربین عکاسی 20
طرز کار دوربین عکاسی 21
فیلم عکاسی 21
سازوکار ضبط تصویر روی فیلم 22
چاپ عکس 23
انواع دوربین عکاسی 24
دیجیتال  دوربین آنالوگ 24
دوربین دیجیتال 24
تاریخچه دوربین فیلمبرداری 26
: کادر و گروه فیلم برداری 29
ابزار و وسایل فیلم برداری 30
دوربین فیلم برداری ( camera ) 30
اجزاء اصلی دوربین 31
منبع انرژی دوربین 31
کلید سرعت 33
ویزور چشمی 34
کونتور 37
هر لنز دو فاکتور مشخص و مهم دارد : 38
نورسنج 39
منابع و مواخذ: 41

قیمت فایل فقط 16,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 708 شنبه 23 بهمن 1395 نظرات (0)

مقاله در مورد چاپ

دسته: هنر و گرافیک
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 4004 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 29

ثبت و ضبط اندیشه ها و تصورات و تخیلات بشری بر روی اشیاء مختلف در ابتدای امر كاری ابتدایی و صرفاً به منظور ارتباطف تزئین و حفظ اطلاعات در تمدن های قدیم بوده استروش های چاپ به موازات توسعه ساختارهای اجتماعی متحول و دگرگون شده است

قیمت فایل فقط 13,000 تومان

خرید

مقاله در مورد چاپ

مقدمه
ثبت و ضبط اندیشه ها و تصورات و تخیلات بشری بر روی اشیاء مختلف در ابتدای امر كاری ابتدایی و صرفاً به منظور ارتباطف تزئین و حفظ اطلاعات در تمدن های قدیم بوده است.روش های چاپ به  موازات توسعه ساختارهای اجتماعی متحول و دگرگون شده است. چاپ نه تنها وسیله ای ضروری در زندگی مشترك بشر بوده، بلكه از طریق تكامل امكانات ارتباطی و اجتماعی به تكاملی شگرف در امكانات چاپی رسیده است. هم چنین شیوههای چاپی به عنوان ا بزار اربتاطی از طریق تصویر، نقش و حروف و سایر  عناصر به عنوان اصلی مهم و انكار ناپذیر در زندگی بشری جلوه گر است كه از طریق شكل گیری محصولات گرافیكی، كتابها، اعلان ها، تصاویر و نوشته ها و بطوركلی آثار چاپی می توان به توسعه و تمدن جوامع و رشد مزیت و تغیر و تكامل آنها پی برد.
 اما زادگاه اصلی چاپ را می توان در شرق دور مورد كاوش قرار داد. چینی ها اولین مدرمی بودند كه چاپ دستی را باداع كردند آنان با حك كردن تصویر روی چوب از این فن در انتقال و تكثیر نقوش استفاده كردن. آنان در پایان قرن دو میلادی سه عنصر لازم و اصلی برای چاپ رادر اختیار داشتند. این سه عنصر عبارت بودند از: 
1- كاغذ، كه آن را در سلا 105 میلادی اختراع و در قرن چهارم میلادی ساخت آن را با الیاف پنبه آغاز كردند.
 2- مركب، كه مرغوب ترین نوع آن را بعدها در قرن سوم میلادی بدست آودرند.
3- لوح یا سطحی  كه وسیله چاپ بود، كه در ابتدا نقوشی را كه می خواستند تكثیر كنند بر سنگهای مرمر یا قطعات موم حك می كردند، بعدها قطعات سنگ مرمر یا موم یا چوب یا فلز را به صورت مهر می ساختند.
 ا نگیزه اصلی چاپ دستی در شرق دور، تكثیر شمایل قدیسان و متنون مقدس را از طریق حكاكی روی لوحه های چوبین و چاپ آن ها بر روی ابریشم و كاغذ بوده است. مصریان نیز از گ یاه پاپیروس كه در آن زمان در سواحل رود نیل به فراوانی روئیده می شود برای چاپ الواح حكاكی شده به عنوان صفحه ی حامل یا كاغذ استفاده می كرده اند، با آثار باقی مانده در چین مثل مهرها و چاپهای دستی پول نشان دهنده این واقعیت است كه چین مهد چاپ در جهان پیش از اختراع حروف فلزی نوشتاری گوتنبرگ در آلمان بوده است.
کلمات کلیدی:

چاپ

تایپوگرافی

صنعت چاپ در ایران

تایپوگرافی چیست؟

برای درك بهتر و آسان تر تایپوگرافی بایدگفت بین آن و خوش نویسی رابطه ی مستقیم وجود دارد چرا كه خوشنویسی و خطاطی نوعی تایپوگرافی است و می توان گفت معنی تحت الفظی خوشنویسی خوش نوشتن حروف و كلمات با رعایت به معنای جا افتادن و مناسب بودن نوشتهاست كه در ا رتباط با موضوع زیبایی در مفهوم كاربردی تعریف میشود نه در شكل ظاهری آن، بنابراین از زمانی كه ژوهانس گوتنبرگ در سال های 1468-1398 میلادی فن چاپ را اختراع كرد، تلاش های زیادی برای گسترش شیوه هایی كه كارایی بیشتری در تكثیر متون داشته باشند انجام گرفت تا اینكه حروف برجسته فلزی ساخته شده كه پس از سپرده شدن به دستگاه چاپ و اتمام كار مجدداً از آن ها برای مطلبی جدید استفاده می كردند. 
به این امر تایپوگرافی می گویند، یعنی فن بیان نوشتار در ارتباط با صنعت چاپ: اما امروز دیگر چنین نیست و حوزه تایپوگرافی به راستی گسترش یافته و حتی از مرز فن غول آسای چاپ، كامپیوتر و شبكه های اطلاع رسانی پا فراتر گذاشته است. و هر گونه رفتاری و طراحی كه به حروف انجام می شود تا حروف و كلمات به وجه تصویری نزدیك تر شوند با هر قصدی تایپوگرافی است.برای مثال به سال 1456 میلادی گوتنبرگ برای تكثیر كتاب انجیل نمونه ای از حروف البا را برای خود انتخاب كرد كه با خصوصیات نوشتاری و نسخه های دست نویس آن زمان گوتیك مطابقت داشت. 
گستره ی (lay out) قرار می گیرد و پیام های نوشتاری و تصویری را تحت تاثیر متقابل و مكمل یكدیگر قرار می دهد. در حقیقت تایپوگرافی برای تقویت مفاهیم است، نه تكذیب و نادیده گرفتن معنی و ابهام آن و یا از هم گسیختن آنچه مقصود اصلی است. و هنرمند بایستی به كمك تایپوگرافی نوشته و موضوع را در ذهن مخاطب ثبت كند یعنی با عینی و محسوس كردن نوشتار موضوع آن را نیز آسان و سهل الوصول كند پس تمام تلاش صنعتگران به سوی تكثیر سریع پیش می رفت.
فهرست
مقدمه 1
کارگاه چاپ دستی 1
تایپوگرافی 2
پیشرفتهای صنعت چاپ 4
تاریخچه چاپ در ایران 15
منابع 26

قیمت فایل فقط 13,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 462 دوشنبه 27 دی 1395 نظرات (0)

هنر اسلامی

دسته: هنر و گرافیک
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 28 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 21

هنر قدیم است به قدمت بشریت تاریخ هنر ملت ها نموداری از استعدادها و توانایی‌ها و اندیشه ها و پشتكار و پایداری و استقامت آن ها می باشد

قیمت فایل فقط 10,500 تومان

خرید

هنر اسلامی

مقدمه
هنر قدیم است به قدمت بشریت- تاریخ هنر ملت ها نموداری از استعدادها و توانایی‌ها و اندیشه ها و پشتكار و پایداری و استقامت آن ها می باشد. آثار مكشوف از طبقات مختلف زمین گویای تمدن گوناگون اوضاع جغرافیایی و تأثیرات مذهب و سیاست و اقتصاد و سیستم حكومت اجتماعی وضع زندگی ویژه ملت ها است.اسلام در میان اعراب بادیه نشین طلوع كرد كه مذهبشان ستاره پرستی و بت پرستی بود. ستارگان در صحرا چراغ راهنمایی كاروانیان بودند و كعبه بت های قبایل نیمه عرب و بومیان كه سالی یكبار به پرستش آن ها به كعبه روی می آوردند.اعراب هنر چندانی نداشتند. هنر عمده آن ها شعر بود كه شعرای عهد جاهلیت بر طومار می نوشتند و به در كعبه می آویختند. هنر دیگر آن ها تزیین مایحتاج زندگی: مشك های آب فرش خیمه ها و ساز و برگ اسبان و جهاز شتران بود. هنر اعراب بعد از فتح كشورهای همسایه بخصوص ایران تحت تأثیر قرار گرفت و به شكوفایی خود رسید.
کلمات کلیدی:

هنرهای زیبا

روح هنر اسلامی

 نظام آموزشی اسلام

روح هنر اسلامی
گرچه وحدت خود یك حقیقت كاملاً عینی است بنظر انسان یك مفهوم ذهنی و انتزاعی جلوه می كند. این امر فیزیكی دو عامل كه از روحیه و طرز تفكر مردم سامی نژاد بر می خیزد علت انتزاعی بودن هنز اسلامی است. اسلام مبتنی بر توحید است و وحدت را نمی توان با هیچ تصویری نمودار ساخت و بیان كرد. لكن به كار بردن تصویر در هنر اسلامی بكلی منع نشده است در هنری كه اختصاص به امور دینی ندارد می توان از تصویر استفاده كرد به شرطی كه تصویر خداوند و یا صورت پیغمبر اسلام (ص) نباشد. تصویری كه سایه می افكند استثنائی جایز است به شرحی كه یك تصویر هندسی از حیوانات باشد. چنانكه در آثار معماری قصور و جواهرات و تزیینات دیده می شود.
 تصویر نباتات و حیوانات بطور كلی جایز است لكن فقط طرح های هندسی گیاهی است كه قطعاَ متعلق به هنر دین اسلام است وجود نداشتن تصاویر در مسابقه در مرتبه اول یك هدف منفی دارد و آن از میان برداشتن هرگونه حضوری است كه ممكن است در مقابل حضور خداوند جلوه كند و باعث اشتباه و خطا شود به علت نقصی كه در هر تمثیل وجود دارد. در مرتبه ثانی وجود نداشتن تصویر یك هدف و غایت مثبت دارد كه آن تأكید جنبه تنزیه باریتعالی است بدین معنی كه ذات مقدس او را نمی توان با هیچ چیز سنجید. دارویی كه این مرض گیجی و اشتباه را علاج می كند حكمت است كه هر چیز را در جای خود قرار می دهد. در هنر به كار بردن حكمت یعنی درك این حقیقت كه هر اثر هنری باید طبق قوانینی ساخته و پرداخته شود. همچنین معماری اسلامی سعی نمی كند كه سنگینی طبیعی سنگ را با نشان دادن یك حركت صعودی در سنگ مرتفع سازد چنانچه در معماری گوتیك متداول است. 
فهرست مطالب
مقدمه 1
روح هنر اسلامی 2
هنر در نخستین سال های اسلام 4
نقش هنرهای زیبا در نظام آموزشی اسلام 6
تأثیر هنر معماری اسلامی بر ایران از زمان صدر اسلام تا عصر سلجوقیان 8
نقاشی اسلامی 10
فلزكاری دوره سلجوقی در ایران 12
فهرست منابع 21

قیمت فایل فقط 10,500 تومان

خرید

درباره ما
وبسایت فارس مقاله در زمینه مقالات ، تحقیق و پروزه ها فعالیت دارد و روزانه تعداد بسیاری فایل مرتبط با این موارد قرار داده می شود که علاقه مندان به دانش و فناوری می توانند دانلود نمایند.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3056
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 133
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 317
  • باردید دیروز : 579
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,795
  • بازدید ماه : 2,795
  • بازدید سال : 190,248
  • بازدید کلی : 2,173,234