loading...
دانلود مقاله ، تحقیق و پروژه - فارس مقاله
Admin بازدید : 307 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

فطرت

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 93 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 33

این مقاله، به یكى از دلایل وجود خداوند پرداخته و در پى پاسخ این پرسش‌هاست فطرت چیست؟ فطریات كدام‌هاست؟ ویژگى‌ها و اقسام آن‌ها چیست؟ آیا دلیلى بر وجود فطرت و فطریات مى‌توان یافت؟ آیا فطرت دلیل بر وجود خداوند است؟

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

مقاله فطرت

مقدّمه :
از اساسى‌ترین مسائل تاریخ اندیشه بشر، مسأله اثبات خداست. مهم‌ترین رسالت پیامبران الهى، هدایت مردم به سوى معرفت خداوند عالم است. این مقاله، به یكى از دلایل وجود خداوند پرداخته و در پى پاسخ این پرسش‌هاست: فطرت چیست؟ فطریات كدام‌هاست؟ ویژگى‌ها و اقسام آن‌ها چیست؟ آیا دلیلى بر وجود فطرت و فطریات مى‌توان یافت؟ آیا فطرت دلیل بر وجود خداوند است؟

واژه‌شناسى و مفهوم «فطرت» 

«فطرت» كلمه‌اى عربى از ماده (ف.ط. ر) است كه به دو معناى «شكافتن» و «آفریدن و ایجاد اولیه» و بدون سابقه (خلق از عدم) مى‌باشد.1 علّامه طباطبائى بر آن است كه معناى دوم «الفطر»، «ایجاد از عدم محض» است.2 مشتقات این ماده به هر دو معنا در قرآن آمده‌اند: 
ـ «اَفىِ اللّهِ شكٌ فاطرِ السموات و الارض» (ابراهیم: 10) به معناى آفریدن
ـ «اذا السماءُ انفطرت» (انفطار: 1) به معناى شكافتن. 
«فطرت» كه بر وزن «فِعله» است به معناى كیفیت خاص خلقت است; یعنى ویژگى‌هایى كه خداوند در خلقت انسان لحاظ كرد و بینش‌ها و گرایش‌هاى خدادادى و غیراكتسابى كه در انسان قرار داده شده‌اند. «توحید فطرى است»; یعنى انسان نسبت به توحید، بى‌اقتضا و خنثى نیست. در سرشت انسان، تقاضایى وجود دارد كه توحید و معارف دینى، پاسخ‌گوى آن است. پیامبران الهى چیزى را بر انسان عرضه كرده‌اند كه بشر به حسب طبیعت خود در جستوجوى آن است.
کلمات کلیدی:

فطرت

فطریات

برهان فطرت

فهرست مطالب
مقدّمه 2
واژه‌شناسى و مفهوم «فطرت» 2
«فطریات» 3

ویژگى‌هاى فطریات 7

اقسام فطریات 9

حبّ ذات 9

تصدیق فطرت و فطریات 11

دلایلى بر وجود اصل فطریات و فطرت خدا آشنا در انسان اقامه مى‌شوند: 11
3. دلیل نقلى: 15

نظر روان‌شناسان درباره فطرت 17

دلالت فطرت بر وجود خداوند 20

برهان فطرت از دیدگاه متفكران مسیحى 25

پى‌نوشت‌ها 26

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 439 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

جستاری درگرایش و پیدایش شیعه

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 39 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 33

بعداز رحلت پیامبر اكرم ، درباره جانشینی حضرت درمیان مسلمانان اختلاف شدیدی پدید آمد و همین نظرات مختلف سبب بوجود آمدن فرق مختلفی نیز شد

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

مقاله جستاری درگرایش و پیدایش شیعه

سخن نخست 
انسان زنده و پویا و تلاشگر با تكیه بر اندیشه هایش هویت می یابد و شناخته می شود نگرشی با تكیه بر كنش ها و واكنش ها و راه و رسم های انسان برتر . الگو، اسوه بی تردید راهگشا و راهنماست . و دوسوی یك مرز همراه درمقابل با یكدیگر صف آرائی كرده اند .سمت و سوی حق و جبهه باطل ، پرچم ایمان و بیرق كفر، و بدون تقابل این دو كه زندگی شاید تحمل و روزمرگی باشد و خورد و پوش و چه و چها .سرنوشت شیعه دردوران تلخ و شیرین تاریخ پرماجرایش عبرت آمیز پند آموز است ازتشكیل نخستین هسته مقاومت درمقابل بدعت گذارها ، پوست خز پوشها ، رانت خواران و … 
تا امروز كه نگرش دنیای غارتگر درمقابل شیعه جر تحریف حقایق و برخورد حذفی فیزیكی نیست . تشیع همواره برپای ایستاده است .و دشمنان این مكتب پس از یأس از مبارزه منطقی و رویاروی و اصولی بسیار كوشیده اند با تحریف اصول تشیع و پیرایه بستن به آن تا مرز خرافه و گزافه از تلالو انوار درخشان ارزشهای آن بكاهند .اما دراوج آوازه گری دشمنان شیعه ، مكتب تشیع همواره توانسته است جایگاه تاریخی خود را حفظ كند . جستار حاضر كنكاشی به تعجیل و تلمیح است و مشتی است نمونه خروار كه بیشتر از زبان دشمنان شیعه آورده شده امید كه بینان اندیشه سترگ باخواندن این صفحات استحكامی بیشتر یابد .
کلمات کلیدی:

شیعه

تشیع

مسئولیت شیعه بودن

تاریخچه پیدایش شیعه

شیعه 
بعداز رحلت پیامبر اكرم ، درباره جانشینی حضرت درمیان مسلمانان اختلاف شدیدی پدید آمد و همین نظرات مختلف سبب بوجود آمدن فرق مختلفی نیز شد . ازسوی دیگر لزوم صدور قوانین جدید برای مسائل دینی و سیاسی و اجتماعی سبب شد كه دانشمندان اسلامی با توجه و بهره گیری ازقرآن و سنت رسول اكرم و احادیث و اعمال جانشینان رسول خدا ، علم جدیدی به نام فقه را به وجود آورند ، كه دراین علم به اعمال و رفتار روزمره انسان درجامعه اسلامی پرداخته شده و قوانینی صادر می شود .ازقرن دوم و سوم هجری و مخصوص دردوره عباسیان و زمان مأمون  خلفه عباسی جدلها و بحثهای مذهبی فرق مختلف شدت گرفت . عیسوی و یهودی و زرتشتی و سایر ادیان به آزادی هریك دلایلی را جهت اثبات حقانیت خویش عرضه می كردند و با مدعیان سایر ادیان به مباحث و مجادله می نشستند . دراین میان دانشمندان اسلامی جهت دفاع از اسلام ، علمی به نام علم كلام را پدید آورند. علم كلام درباره حقانیت دین اسلام و اصول دین بحث می نمود و وظیفه پاسداری از دین را برعهده داشت . 
فهرست مطالب
جستاری درگرایش و پیدایش شیعه 1
سخن نخست 2
شیعه 3
ادوار تاریخی تشیع 10
غیبت 10
نیابت 11
اجتهاد 11
مسئولیت شیعه بودن 13
مصلحت – حقیقت 20
منابع و مآخذ: 33

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 204 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

پایان نامه کارشناسی معارف اسلامی با عنوان پیشینه حجاب در اسلام و ادیان الهی

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 61 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 65

حجاب به معناى پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم از احكام ضرورى دین اسلام است حجاب تنها یك دستورالعمل دینی و وظیفه شرعی برای زنان مسلمان نیست، بلكه از ضرورت های اجتماعی جوامع انسانی است

قیمت فایل فقط 29,000 تومان

خرید

پایان نامه کارشناسی معارف اسلامی با عنوان پیشینه حجاب در اسلام و ادیان الهی

چـكیده :
حجاب به معناى پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم از احكام ضرورى دین اسلام است. حجاب تنها یك دستورالعمل دینی و وظیفه شرعی برای زنان مسلمان نیست، بلكه از ضرورت های اجتماعی جوامع انسانی است كه با وجود آن منافع و تاثیرات شگرفی در جامعه پدیدار شده و عدم رعایت آن، زیان ها و آثار مخربی در فرهنگ عمومی اجتماع و حتی اقتصاد و سیاست بر جای گذاشته است. زن درپرتو حفظ این ارزش می تواند عامل نیرومندی درجهت حفظ سنت ها و روابط اجتماعی سالم و ارزش های انسانی و معنوی باشد.
به همین دلیل حجاب به عنوان بارزترین نشانه هویت زن مسلمان به شمار می رود و ما به وضوح در كشورهای اسلامی، آثار وجودی آن را می بینیم و در كشورهایی كه با تجاوز استعمارگران، حجاب ازمیان رفته و یا كمرنگ شده، آثار زیانبار آن به خوبی مشهود و نمایان است در ادیان الهى دیگر از جمله آئین زرتشت، یهود و مسیحیت نیز این حكم با تفاوتهایى وجود دارد. در سرزمینى كه اسلام در آن ظهور كرد زنان با صورتى گشاده و گریبانى چاك در معابر آمد و شد مى كردند. برخى نویسندگان چنین اظهار نظر كرده اند كه پوشش اسلامى نتیجه تعامل فرهنگى بین اعراب و ایرانیان و رومیان است و در نتیجه، اسلام نسبت به چگونگى حضور زن در برابر نامحرم قانونى خاص ندارد و آن چه امروز به صورت دستورى شرعى در آمده، مستندى شرعى ندارد. این عجیزه به تحقیق درباره صحت و سقم این نظر مى پردازد.
کلمات کلیدی:

حجاب

پوشش

حجاب در ادیان الهی

مقدمه 
صرف نظر از مباحثى چون ادله حجاب، محدوده حجاب اسلامى، فلسفه آن و مباحث دیگر، یكى از مباحث لازم در این باره، بررسى پیشینه این حكم است; به این معنا كه آیا اسلام خود قانون و دستور خاصى براى پوشش زنان در برابر مردان نامحرم ارائه داده است یا نه، رسم موجود بین بانوان مسلمان ریشه اى دیرینه دارد؟ ضرورت طرح این بحث از آن جا ناشى مى شود كه برخى مدعى شده اند: «ارتباط عرب با ایران از موجبات رواج حجاب در قلمرو اسلام شد»( و معتقدند كه «حجاب رایج میان مسلمانان عادتى است كه از ایرانیان، پس از مسلم ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 4، ص 282. )ان شدنشان به سایر مسلمانان سرایت كرد». برخى دیگر نیز گفته اند: «حجاب از ملل غیر مسلمان روم و ایران به جهان اسلام وارد شده است».( مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 19، ص 386 ـ 391. ) این تحقیق در صدد كشف اثبات این مسئله است.
فهرست مطالب

پیشینه حجاب در اسلام و ادیان الهی 1

چـكیده 1
مقدمه 3
مفهوم شناسى 3

مفهوم لغوى حجاب 4

مفهوم اصطلاحى حجاب 6

حجاب در ایران و روم باستان 8

پوشش زنان عرب قبل از اسلام 9
شواهدى متعارض 22
پرده نشینى 25
1- استحكام نهاد خانواده 27
2- آرامش روانی 30
4- حفظ سلامتی زنان 38
5- استحكام جوامع اسلامی در برابر نفوذ بیگانگان 39

حجاب در ادیان الهى 43

فطرى بودن پوشش 43

حجاب در شریعت زرتشت 47

حجاب در شریعت یهود 50

پوشش كامل در مقابل نامحرم 52
عدم تشبّه مرد و زن به یكدیگر 52
لزوم پوشاندن سر از نامحرمان 54

حجاب در مسیحیت 55

حجاب در شریعت اسلام 59

حجاب در قرآن كریم 60

حجاب در روایات 61
پرهیز از پوشش بدن نما و نازك 62
پرهیز زنان از شبیه ساختن خود به مردان 62
عفّت نسبت به زنان مردم 63
در نگاه فقیهان و دانشمندان مسلمان 63
بررسى نهایى 65

قیمت فایل فقط 29,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 252 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

بررسی نقش برگزاری آزمونهای قرآن و عترت در نهادینه سازی رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 38 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 21

این تحقیق جهت بررسی نقش برگزاری آزمونهای قرآن و عترت در نهادینه سازی رفتارهای اخلاقی فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ( واحدهای مستقر در تهران ) انجام گرفته

قیمت فایل فقط 10,000 تومان

خرید

بررسی نقش برگزاری آزمونهای قرآن و عترت در نهادینه سازی رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 

چكیده:
این تحقیق جهت بررسی نقش برگزاری آزمونهای قرآن و عترت در نهادینه سازی رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ( واحدهای مستقر در تهران ) انجام گرفته كه جامعه مورد نظر تحقیق شامل كلیة‌ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات تهران بوده  و نمونه آن با توجه به فرمول‌ تعیین‌ حجم‌ نمونه‌ كوكران‌ به‌ تعداد 398 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌ گردید و نتایج بدین شرح است :  مسابقات قرآن و عترت در ایجاد و ارتقاء انگیزه رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان مؤثر بوده است. مسابقات قرآن و عترت توانسته است بهبود در رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان بهبود ایجاد نماید. مسابقات قرآن و عترت توانسته است باعث استقرار ارزشهای اخلاقی- فرهنگی در دانشجویان گردد. مسابقات قرآن و عترت توانسته است ارزشهای اخلاقی- فرهنگی را در دانشجویان درونی نماید. مسابقات قرآن و عترت توانسته است ارزشهای اخلاقی- فرهنگی را در دانشجویان متبلور سازد.
كلید واژه ها :

تهران

قرآن و عترت

نهادینه سازی

آزمونهای قرآن و عترت

رفتارهای اخلاقی- فرهنگی

مقدمه 
در جوامع اسلامی اركان اقتصادی ، فرهنگی و مدیریتی- سیاسی بر اساس مبانی و شئونات و فرهنگ اسلامی است ورهبران و مدیران این جوامع با سر مشق و الگو قرار دادن دستورات این دین آسمانی در تمام مراحل زندگی تلاش می‌كنند كه جامعه و مردم را به سر منزل سعادت ، كمال ، پیشرفت و توسعه رهنمون گردند.مدیریت فرهنگی در جوامع مختلف متضمن طرح ریزی و اجرای برنامه‌هایی است كه افراد را به سمت الگوهایی برخواسته از ارزشهای حاكم بر جامعه سوق داده و رفتارهایی را در آنان ایجاد نماید. در جوامعی با رویكرد دینی، اساس و محور تمام این فعالیتها دین است، بخصوص در كشور ما، ارزشهای دین مبین اسلام حاكم بوده كه ركن اصلی آن قرآن و عترت (سنت) می‌باشد.در این مقاله تلاش بر آن است تا یكی از طرق آموزش مسایل دینی و میزان تاثیر گذاری آن در شكل گیری انواعی از رفتارهای اجتماعی مورد مطالعه قرار گیرد. رویكرد اصلی در نگارش این مقاله  چگونگی تاثیر پذیری رفتار  در نتیجه اثر ارزشها و باورها از یكسو و از سوی دیگر فكر و اندیشه آدمی با ارائه دیدگاههای متفكرانی صاحب نظر در خصوص دین و ارتباط آن با انسان و جامعه است. در این رهگذر نیز به نقش انگیزه، آموزش غیر مستقیم می‌پردازیم.
فهرست مطالب
بررسی نقش برگزاری آزمونهای قرآن و عترت در نهادینه سازی رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 1
چكیدة تحقیق 1
كلید واژهها : 2
مقدمه 2
روش تحقیق : 3
چارچوب نظری تحقیق 4
یافته های تحقیق 11
منابع: 20

قیمت فایل فقط 10,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 345 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

پایان نامه کارشناسی معارف اسلامی با عنوان ویژگی‌های عمومی پیامبران (ع)

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 97 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 133

مأموریت هدایت خلق و تهذیب نفوس و تعلیم و تربیت مردم و اقامة عدل و برچیدن اختلاف و آزاد كردن انسانها از چنگال اسارتها، آنچنان سنگین است كه آمادگیهای ویژه‌ای را از نظر جسمی و روحی و علمی و اخلاقی می طلبندبه همین دلیل كسانی می توانند

قیمت فایل فقط 57,000 تومان

خرید

پایان نامه کارشناسی معارف اسلامی با عنوان ویژگی‌های عمومی پیامبران (ع)

مقدمه
مأموریت هدایت خلق و تهذیب نفوس و تعلیم و تربیت مردم و اقامة عدل و برچیدن اختلاف و آزاد كردن انسانها از چنگال اسارتها، آنچنان سنگین است كه آمادگیهای ویژه‌ای را از نظر جسمی و روحی و علمی و اخلاقی می طلبند.به همین دلیل كسانی می توانند بار این مسئولیت مهم را بر دوش كشند كه در پرتو خود سازی ها از یك سو، و امدادهای الهی از سوی دیگر، برای این امر آماده شده باشند، مسلماً یك فرد عادی و ساخته نشده هرگز توانائی پذیرش چنین مأموریت بزرگی را ندارد.سخن در این است كه ببینیم این ویژگیها چیست كه هر پیامبری باید واجد آن باشد؟ و طبعا باید پیامبران بزرگ و اولوالعزم و صاحبان شریعت و آئین جدید سهم بیشتری از آن را داشته باشند.
در اینجا علاوه بر استدلالات عقلی، قرآن مجید به یاری ما می شتابند و این ویژگیها را بر می شمرد.
با این اشاره به قرآن بازمی گردیم و به آیات زیرگوش جان فرا می دهیم:
1- واذكرفی الكتاب ابراهیم انه كان صدیقاً نبیاً     (مریم – 41)
2- واذكر فی الكتاب اسماعیل انه كان صادق الوعد و كان رسولاً نبیاً  (مریم – 54)
3- اذقال لهم اخوهم نوح الا تتقون – انی لكم رسول امین
(شعراء- 106و107)
4- ابلغكم رسالات ربی و انالكم ناصح امین
5- ومااسئلكم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العالمین
6-و وهبنا له اسحق و یعقوب كلا هدینا و نوحا هدینا من قبل و من ذریته داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون و كذلك نجزی المحسنین
7- الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه  و لا یخشون احداً الا اله و كفی بالله حسیباً
8- انی اشهدالله و اشهدا و انی بری مما تشركون – من دونه فكیدونی جمیعاً ثم لا تنظرون – انی توكلت علی الله ربی و ربكم
9- واذكر فی الكتاب موسی انه كان مخلصاً و كان رسولاً نبیاً
10- فبما رحمه من الله لنت لهم ولوكنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولك
11- واذا ابتلی ابراهیم ربه بكلمات فاتمهن قال انی جاعلك للناس اماماً قال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین
کلمات کلیدی:

نبوت

اعجاز

پیامبران الهی

صاحبان شریعت

ویژگی‌های عمومی پیامبران (ع)

فهرست
ویژگی‌های عمومی پیامبران 1
1- صدق گفتار 4
2- پایبند بودن به وعده‌ها و پیمانها.. 5
3- امانت 8
4- علاقه و دلسوزی فوق‌العاده 9
5-اخلاص و بی نظری كامل 11
6-نیكوكاری و احسان 13
7-عدم ترس از غیرخدا 15
8-توكل مطلق بر خداوند 17
9-اخلاص بی مانند 18
10-نرمش و حسن خلق و محبت 20
11-پیروزی در‌آزمایشهای سخت 23

شرایط رسالت 25

1-تقوی و عصمت 25
چگونه آلودگان منادی تقوی شوند؟ 30
پاسخ به یك سؤال 42
 اهل بیت كیانند؟ 45
نتیجه 58
منابع علم پیامبران 59
اانبیاء و علم غیب 69
طرق شناخت سفیران الهی 72
االف – اعجاز، نخستین دلیل نبوت 78
نتیجه 89

1- حقیقت اعجاز چیست؟ 90

2-رابطه اعجاز و نبوت 99

3- تفاوت معجزات انبیاء با یكدیگر 101

4- سحر با معجزه پهلو نزند 103
5- منطق منكران اعجاز 111
   ب- بررسی محتوای دعوت انبیاء 122
  ج- گردآوری قرائن 124
  د- گواهی پیامبران پیشین 133

قیمت فایل فقط 57,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 219 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

پایان نامه کارشناسی فقه و معارف اسلامی با عنوان ولایت فقیه

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 92 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 60

ولایت به معنی سرپرستی است در مورد شیء انشان حیوان وقتی فردی كه دارای شرایطی خاص است و زمامداری و حكومت بر مسلمین در دست اوست

قیمت فایل فقط 29,000 تومان

خرید

پایان نامه کارشناسی فقه و معارف اسلامی با عنوان ولایت فقیه

چكیده
ولایت به معنی سرپرستی است در مورد شیء- انشان- حیوان وقتی فردی كه دارای شرایطی خاص است و زمامداری و حكومت بر مسلمین در دست اوست- ما چهار نوع ولایت داریم (ولایت فقیه- ولایت رسول الله- ولایت امام- ولایت فقیه) در زمان غیبت اما معصوم از طرف و فردی كه واجد شرایط خاصی است انتخاب می شود تا بر مردم رهبری كن كه با این تفاوت كه آنان نائب خاص بودند و ولی فقیه انئب عالم است. ولی فقیه باید صفاتی را داشته باشد از جمله اجتهاد، علم به كتاب و سنت و فقیه، بخیل نباشد، اعلم باشد، ... . رهبر اختیاراتی دارد كه به آنها در تحقیق اشاره شده است. ولایت با قوای سه گانه روابطی نیط دارد ولایت فقیه مخافانی نیز دارد كه با آنها برخوردهایی شده است. ولایت فقیه را در كتاب های گوناگون مانند تفسیر و ... اثبات كرده اند. شایسته ترین مجری احكام اسلامی فردی است كه سه خصوصیت: بهترین قانو شناس، بهترین مفسر و بهترین مجری را داشته باشد. انتقاد از ولی فقیه جایز است بلكه واجب و شرعی است. ولی فقیه باید از اسلام – امت اسلامی و حكومت اسلامی نگهبانی كند و ما وظیفه داریم پشتیبان و دشمن ظالمین باشیم.
کلمات کلیدی:

ولی احد

ولایت فقیه

شریعت الهی

تداوم خط امامت

مجری احکام اسلامی

مقدمه پژوهش
ملت ایران در طول تاریخ حیاتش عیر از دوران هایی كوتاه زیر چكمه استبداد بوده است و از طرفی استعمار استبداد را در خدمت و استخدام خود قرار داد و در تمام شئون مختلف جامعه اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی نفوذ پیدا كرد به همین جهت جامعه را در جهل، ناآگاهی و دور از مسائل سیاسی قرار دادند و خفقان و اختناق روز به روز بیشتر شد و بالاخره سرگرمی های ناسالم و انحرافی، اعتیاد به هروئین، مشروبات الكلی، رواج امور جنسی، برنامه های سكسی سینماها، كاباره ها و تئاترها گوشه ای از این برنامه های دقیق استعماری بود. اینها و دهها مسأله ی دیگر نتایج رژیم شاهنشاهی مخصوصاً حكومت استبدادی چند ساله رضا خان و فرزندش محمدرضا بود كه زمینه-ی یك انقلاب پیگیر را به وجود آورد و تنها در انتظار رهبری قاطع بود كه شفای همه ی این دردها و مصیبت ها باشد.
 كه ناگاه ابر مردی در تاریخ اسلام و ایران چون ستاره ای فقدان از گوشه ی شهر قم درخشید. این نهضت مرحله به مرحله پیش رفت تا كم كم  پایه های رژیم از درون پوسیده شد و از بین این همه اصول این قانون اصلی كه ضد انقلاب و امپریالیزم را بیشتر ناراحت و عصبانی نمود اصل ولایت فقیه بود كه هنوز هم استعمار را رها نكرده و سرسختانه با آن مبارزه می كند. چرا؟ چون نهضت را فقیه به وجود آورد و سرسختانه با آن مبارزه كرد. از مهمترین مسایلی كه در ابعاد گوناگون بحث شده است این است كه ولایت فقیه عادل است. مسئله ی ولایت فقیه در ضمن اصل 5 با 53 رأی موافق و 8 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع به تصویب رسید. ولی پاره ای از اشكالات و ایرادها كه در اذهان حاكمیت ملت و تعدد مراكز قدرت است پاسخ داده شود. لذا به نظر لازم و ضروری رسید كه پیرامون برخی از اشكالاتی كه ممكن است تزلزلی در افكار به وجود آورد بحثی كوتاه و مختصر مطرح، و جزوه ای در این زمینه تقدیم گردد.
فهرست مطالب
چکیده محتوا
فصل اول : طرح تحقیق
1-1 مقدمه پژوهش
فصل دوم
1-2 معنای لغوی 3
2-2 انواع ولایت 3
3-2 ولایت فقیه یا نصب عام 4
4-2 لزوم حكومت از نظر روایات 4
5-2 شرایط و صفات ولی احد 5
6-2 چگونه به آراء عمومی مراجعه باید كرد 6
7-2 اختیارات حاكم 6

8-2 رابطه ی ولایت با قوای سه گانه (رابطه با قوه مقننه) 7

9-2 رابطه با قوه مجریه 8
10-2 رابطه با قوه قضائیه 8

11-2 ولایت فقیه از دیدگاه قرآن 8

12-2 بررسی تفضیلی و نقد ادله قرآنی مخالفین ولایت فقیه 9

13-2 حكومت در اسلام 10
14-2 ولایت فقیه و نظر مخالفین 10
5-2 1ولایت و مسأله مدیریت و مدبریّت 11
16-2 كاربرد عقل 11
17-2 چگونگی حكم در دو زمان 11
18-2 گسترهی ولایت 12
19-2 گستردهی حكومت 12

20-2 اثبات ولایت فقیه از دید قرآن كریم 13

21-2 طبقات مردم 13
22-2 معصوم نبودن فقیه و ولایت مطلقه 14
23-2 مواردی كه حكم غیرمعصوم فاقد آن است 14
24-2 ولایت و رهبری ممنوع 14
25-2 ولایت فقیه تداوم خط امامت 16
26-2 ولایت فقیه 17
27-2 ولایت فقیه و نقش آن 17
28-2 اثبات ولایت فقیه 20
29-2 شایسته ترین مجری احکام اسلامی 21
30-2 انتقاد از ولی فقیه 22
31-2 نکاتی در شیوۀ انتقاد 23
32-2 ضروت تشکیل حکومت اسلامی 24
33-2 اسلام یک شریعت الهی است 27
34-2 اجرای احکام در زمان غیبت 29

35-2«مبانی  ولایت فقیه و مسئولیت نگهبانی از اسلام، امت اسلامی و حکومت اسلام 35

36-2 وظیفه ما. 39
37-2 شأن نزول آیه ی ولایت 49
38-2 پاسخ چهار ایراد مخالفان بر آیة ولایت 51
فصل سوم
1-3 روش پژوهش.
2-3 ابزار تحقیق 
3-3 روش جمع آوری اطلاعات
فصل چهارم
1-4 بیان و تجزیه و تحلیل اطلاعات
2-4 جمع آوری طبقه بندی داده ها
3-4 تحلیل داده ها و پاسخ گویی به سوالات
4-4 نتیجه گیری.
فصل پنجم
1-5 خلاصه ی پژوهش 57
2-5 اهداف پژوهش 57
3-5 سوالات پژوهش 57
4-5 روش پژوهش 57
 5-5 ابزار 57
6-5 نتایج پژوهش 58
7-5 محدودیت پژوهش 58
8-5 ضمائم 58

قیمت فایل فقط 29,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 274 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

پایان نامه کارشناسی دینی عربی با عنوان مهلکات لطیفه ربانی دل و درمان آن ها

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 305 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 60

مسأله مورد بحث و تحقیق بیماری های باطن آدمی و راه درمان این بیماری هاست موضوعی که شاید به علت پیشرفت تکنولوژی دنیای کنونی و مشکلاتی که در این راه است،

قیمت فایل فقط 33,000 تومان

خرید

پایان نامه کارشناسی دینی عربی با عنوان مهلکات لطیفه ربانی دل و درمان آن ها

چکیده محتوا :
سر سلسله امراض باطنی و آنچه که باعث شروع غفلت در انسان می شود پرخوری و شهوت شکم است. بنابر تحقیقات روان شناسی پرخوری، فعالیت ذهن را کم می کند، چون فعالیت دستگاه گوارش بیشتر انرژی مرکز فرمان مغز را به خود اختصاص می-دهد. تأکید بسیاری که در آیات و روایات بر مذمت سیری شده نشان از این مطلب است که این شهوت دارای آفات بسیاری است غفلتی که در پی آن واقع می شود خود دلیل بسیاری از انجام گناهان می باشد. گناه غیبت خود باعث بوجود آمدن کینه و از بین رفتن مودت و دوستی ها می شود و این آفت خشم و حسادت را برمی انگیزد. در نشان دادن بزرگی گناه غیبت در روایات آمده که کسی که از گناه غیبت توبه کند آخرین کسی است که وارد بهشت می شود و کسی که توبه نکند اولین کسی است که وارد دوزخ می شود. 
چون ضایع نمودن حق مسلمان و هتک حرمت و بی آبرو کردن آنان جرمی نیست که بتوان از آن گذشت یا تکبر و غروری که انسان در مقابل خالق خود می ورزد، بسیاری از کرامات روح را از بین می برد و عظمت تواضع و لذت فروتنی و سجود در مقابل پروردگا را از انسان می گیرد یا خشمی که بشر فکر می کند باید آن را برای احقاق حق خود یا سرکوب نمودن افراد بکار ببرد.
بوجود آمدن اضطراب و ناآرامی همیشگی در زندگیست، وابستگی و چسبیدن به این دنیا و مقامات دنیوی باعث فراموشی آخرت و انکار جهاد و مبارزه با نفس است و همه ی این ها و جمع شدن آن ها یا حتی یکی از آن ها باعث سقوط روح ملکوتی انسان به عالم پست حیوانیت می گردد و این درد و رنج بزرگی است که تفکر درباره آن شاید باعث جست و جوی وجود گمشده یا حقیقت از دست رفته شود اما بسیاری از سالکان که قدم در راه گذاشته اند دنیا را زیر پا گذاشته و به تدریج به درمان درون خود پرداخته اند تا توانسته اند چراغی تابناک بر سر راه انسان ها باشند و آنچنان درون خود را صیقل داده اند که در آینه ی وجود خود جمال جانان را دیدند و بی قرار وصال او گشتند حکایات مبارزات و جهاد با نفس. این بزرگان و طرز زندگی آنان، می تواند دروس تزکیه و راه پیمودن عقبات سخت را به انسان های بعد از خود و به ما آموزش دهد و در یک جمله آنان این مطلب را به اثبات رساندند که کل شی ءِ یرجع الی اصله: 
هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش
کلمات کلیدی:

بد زبانی

آفات زبان

امراض باطنی

درمان بیماری های باطن

بیان مسأله 
مسأله مورد بحث و تحقیق بیماری های باطن آدمی و راه درمان این بیماری هاست. موضوعی که شاید به علت پیشرفت تکنولوژی دنیای کنونی و مشکلاتی که در این راه است، به دست فراموشی سپرده شده و بحث در این موارد به قرون قبلی برمی گردد. اما نیک است بدانیم که امراض درونی دل انسان راه را بر هر گونه پیشرفت چه مادی و چه معنوی می بندد چه بسا درمان امراض دل، بسیاری از استعدادهای بالقوه را آشکار سازد. علاوه بر این ها خیل مردمان چه مسلمان و چه غیر مسلمان به دنبال گمشده دل خویش هستند مسلمانانی که از عبادت کردن کورکورانه و معبود به ارث رسیده گریزانند غیر مسلمانانی که انواع راهها را آزموده اند جز سرگردانی و رسیدن به فلسفه نهیلیسم چیزی عایدشان نشده است. از دیدگاه دیگری که بنگریم کشمکش ها و جنگ و نزاع بر سر قدرت و جاه و مقام که در دنیای ما کم نیست همه ریشه در دل ما آدمیان دارد و بر حسب عاد ت به دنبال مقصر خارجی می گردیم و راه حل ها و نتایجی را برای آن مقصران فهرست می کنیم اما مسأله خود ما هستیم همچنان که شیخ نجم الدین کبری می گوید: 
ای نسخه نامه الهی که توئی
وای آینه جهان شاهی که توئی
بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست
از خود بطلب هر آنچه خواهی که توئی
بنابراین شناخت دل، لشکرهای دل، صفت های دل، خاصیت دل و ارتباط آن با دنیای بیرون و شباهت آن با عالم هستی و موجودات آن، می تواند اولین و بزرگ ترین قدم برای درمان بسیاری از مشکلات باطنی و ظاهری باشد.مسأله ای که عنوان شده از دیدگاه های مختلف می-تواند مورد بحث و پژوهش قرار گیرد از دیدگاه روان شناسی می توان ریشه ی بسیاری از امراض را دانلود از دیدگاه فلسفی می توان مسأله را ریشه-یابی کرد و از دیدگاه عرفانی و گشت و گذار در آثار عرفای بزگ جهان و عصور مختلف می توان به معرفت دل رسید همچنان که بسیاری از مکاتب امروزه به آموزش یوگا می پردازند تا از تنش های روانی خلاص یابند. ما که سرشار از اندیشه ها و گنج های عرفانی هستیم چرا گرد جهان بگردیم یار در خانه است.
ریشه ی بسیاری از امراض در قطع ارتباط با پروردگار و خالق آدمی است چون طاعت پروردگار و مخالفت با شهوات و وساوس درونی روشن کننده دل آدمی است. هر آدمی که هست در او ترکیبی از چهار اصل وجود دارد، ربانی، شیطانی، سبعی و بیهمی یعنی مجموعه ای از خوک و سگ و دیو و حکیم در پوست آدمی و اندرونی انسان هاست، خوک نماد شهوت، سگ نماد خشم، دیو برانگیزاننده خشم و شهوت است و حکیم مکر و کید شیطان را دفع می کند و اگر بر آن قادر شود در مملکت تن عدل ظاهر شود و اگر عاجز آید ایشان وی را قهر کنند و خدمت فرمایند. چنان-که مکاشفان هر آینه نفس خود را پیش خوکی ببینند که به خدمت او قیام کرده و گاهی به سجود و فرمان و اشارت او منتظر است. اما از طاعت خوک شهوت، صفات وقاحت و خبث و اسراف و بخل و ریا و تهتک و فساد و ناپاکی و حرص و چاپلوسی و حسد است و از طاعت سگِ خشم، صفات تهور و خساست و گردنکشی و عجب و استهزاء و بدخواهی و ظلم آید. 
و از طاعت شیطان، صفت مکر و حیلت و تلبیس و غش و بسیاردانی پیش می آید و اگر صفت ربانی همه را مقصور کند علم و حکمت و محیط شدن به حقیقت چیزها، عفت و قناعت و سکونت و شجاعت و کرم و دلیری و شکیبائی در دل حاصل آید و اثرهای ستوده آینه دل را نو و ضیا و اشراق زیادت گرداند تا به حدی که حق صریح در وی بدرخشد. (غزالی، 72، صص 26 ـ 23). 
در حدیث از پیغامبر است که: چون خدای به بنده ای نیکوئی خواهد از دل وی برای وی واعظی سازد. 
حق تعالی فرماید: الا بذکر الله تطمئن القلوب (سوره رعد آیه 28). 
فهرست مطالب
چکیده محتوا مطالب 
* فصل اول: کلیات تحقیق 
مقدمه .
بیان مسأله 
اهمیت و ضرورت تحقیق .
اهداف .
سؤال های تحقیق 
تعاریف مفهومی واژه ها .
* فصل دوم: پیشینه ی تحقیق 
الف ـ پیشینه ی نظری 
بخش اول: بیماری شهوت شکم 
مذمت سیری در آیات و روایات .
وظیفه مؤمن در مورد شکم و خوردنی .
بخش دوم: آفات زبان .
آفت فحش و بدزبانی 
آفت لعنت کردن موجودات .
آفت مزاح .
آفت مسخره و استهزاء .
آفت دروغ گفتن .
آفت غیبت 
آفت سخن چینی 
بخش سوم: آفت خشم و حسد .
نکوهش خشم در آیات و روایات 
دلایل خشمگین شدن و راه علاج آن 
نکوهش حسد در آیات و روایات 
حقیقت حسادت و دلایل آن .
دلایل حسادت و منافست .
بخش چهارم: آفت کبر و غرور 
نکوهش کبر در رفتار متکبران در آیات و روایات 
حقیقت تکبر و عوارض آن 
انواع و اقسام کبر .
دلایل بوجود آمدن کبر راه علاج کبر .
ب ـ پیشینه ی عملی تحقیق 
* فصل سوم: روش انجام تحقیق
روش جمع آوی اطلاعات .
ابزار جمع آوری اطلاعات .
جامعه آماری 
روایی و پایائی .
* فصل چهارم 
تجزیه و تحلیل اطلاعات 
* فصل پنجم 
مقدمه 
نتیجه گیری .
محدودیت ها و پیشنهادها .
منابع و مأخذ 

قیمت فایل فقط 33,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 103 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان حضرت محمد (ص)

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 357 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 194

قبل از آنكه مبادرت به شرح داستان ولادت رسول خدا(ص)بنماییم،مناسب است به پاره‏اى از بشارتهاى انبیا و پیشگوییهاى منجمان و كاهنان و غیر ایشان درباره تولد و ظهور آن حضرت اشاره شود

قیمت فایل فقط 57,000 تومان

خرید

پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان حضرت محمد (ص)

مقدمه:
قبل از آنكه مبادرت به شرح داستان ولادت رسول خدا(ص)بنماییم،مناسب است به پاره‏اى از بشارتهاى انبیا و پیشگوییهاى منجمان و كاهنان و غیر ایشان درباره تولد و ظهور آن حضرت اشاره شود زیرا در فصلهاى آینده مورد نیاز واقع خواهد شد.و ما وقتى روى دلیلهاى عقلى و نقلى دانستیم كه پیغمبر اسلام خاتم پیغمبران و دین اسلام كاملترین ادیان الهى است چنانكه در جاى خود ثابت شده و ما بدان معتقدیم مى‏دانیم كه به طور قطع در ضمن تعلیمات پیغمبران گذشته سخنانى در مورد آخرین پیامبر بوده است و نوید و بشارتهایى از آنها درباره ظهور رسول خدا(ص)رسیده است اگر چه شاید بسیارى از آنها به دست مغرضان و تحریف كنندگان تعلیمات انبیا و كتابهاى آسمانى از بین رفته و یا تحریف شده باشد.اما از آنجا كه بشارت و نوید معمولا در لفافه و به صورت رمز و اشاره القا مى‏شود، باز هم سخنان زیادى از پیمبران گذشته در این باره به ما رسیده و از نابودى و تحریف مغرضین جان سالم به در برده است.
و به گفته یكى از دانشمندان: 
«مصلحت خداوندى ایجاب مى‏كرد كه این بشارات مانند زیبایى‏هاى طبیعت كه محفوظ مى‏ماند یا مانند صندوقچه جواهر فروشان كه به دقت حفظ مى‏شود در لفافه‏اى از اشارات محفوظ بماند تا مورد استفاده نسلهاى بعد كه بیشتر با عقل و دانش‏سر و كار دارند قرار گیرد» (1) .
کلمات کلیدی:

انبیاى الهى

دین اسلام

حضرت محمد (ص)

بشارتهاى انبیاى الهى درباره آمدن رسول خدا 

از جمله این بشارتها آیه 14 و 15 از كتاب یهودا است كه مى‏گوید: 
«لكن خنوخ«ادریس»كه هفتم از آدم بود درباره همین اشخاص خبر داده گفت اینك خداوند با ده هزار از مقدسین خود آمد تا بر همه داورى نماید و جمیع بى دینان را ملزم سازد و بر همه كارهاى بى دینى كه ایشان كردند و بر تمامى سخنان زشت كه گناهكاران بى دین به خلاف او گفتند...»
كه ده هزار مقدس فقط با رسول خدا(ص)تطبیق مى‏كند كه در داستان فتح مكه با او بودند.بخصوص با توجه به این مطلب كه این آیه از كتاب یهودا مدتها پس از حضرت عیسى(ع)نوشته شده. (2)
و از آن جمله در سفر تثنیه،باب 33،آیه 2 چنین آمده: 
«و گفت خدا از كوه سینا آمد و برخاست از سعیر به سوى آنها و درخشید از كوه پاران و آمد با ده هزار مقدس از راستش با یك قانون آتشین...»
كه طبق تحقیق جغرافى دانان منظور از«پاران»ـیا فارانـمكه است،و ده هزار مقدس نیز چنانكه قبلا گفته شد فقط قابل تطبیق با همراهان و یاران رسول خدا(ص)است. 
و در فصل چهاردهم انجیل یوحنا:16،17،25،26 چنین است: 
«اگر مرا دوست دارید احكام مرا نگاه دارید،و من از پدر خواهم خواست و او دیگرى را كه فارقلیط است به شما خواهد داد كه همیشه با شما خواهد بود،خلاصه حقیقتى كه جهان آن را نتواند پذیرفت زیرا كه آن را نمى‏بیند و نمى‏شناسد،اما شماآن را مى‏شناسید زیرا كه با شما مى‏ماند و در شما خواهد بودـاینها را به شما گفتم مادام كه با شما بودم اما فارقلیط روح مقدس كه او را پدر به اسم من مى‏فرستد او همه چیز را به شما تعلیم دهد و هر آنچه گفتم به یاد آورد». 
فهرست مطالب
ولادت رسول خدا (ص) و شرح زندگانی آن حضرت تا ازدواج با خدیجه 1
گم شدن رسول خدا (ص) در مکه 20
ازدواج با خدیجه و ماجراهای بعد از آن تا بعثت 35
داستان تجدید بنای کعبه و حکمیت رسول خدا 52
ایمان به رسالت حضرت محمد (ص) 74
جنگ بدر 82
سال سوم هجرت و جنگ احد 96
مراجعت به مدینه 117
سال پنجم هجرت و غزوه خندق 129
فتح کعبه 147
ابوسفیان در خمیه رسول خدا 161

قیمت فایل فقط 57,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 493 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

حضرت فاطمه زهرا (ع)

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 57 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 60

زندگی حضرت زهرا علیها السلام را از لحاظ دوم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد به همین جهت اگر پاره ای از مناقب و داستانها از قلم افتاده نباید مورد ایراد واقع شود ، زیرا منظور اصلی این بوده که شخصیت آن حضرت از لحاظ طرز زندگی و اخلاق و رفتار روشن شود

قیمت فایل فقط 15,500 تومان

خرید

 حضرت فاطمه زهرا (ع)

پـیـشگفتار 
کسانی که با تاریخ سر وکار دارند و مقداری از عمرشان را به مطالعه شرح حال و بیوگرافی رجال گذشته و بانوان معروف اخصاص می دهند ، ممکن است هدفهای مختلفی داشته باشند. گروهی خواندن و مطالعه کتابهای تاریخ را یک نوع سرگرمی می شمارند. ساعتهای فراغت خودشان را با خواندن کتابهای تایخ می گذرانند . تاریخ می خوانند تا در ضمن گذراندن وقت و سرگرمی ،مطالب و داستانهای شگفت انگیز و جالبی را یاد بگیرند و در انجمن های دوستانه با آب و تاب برای دیگران تعریف کنند.عده دیگری از خواندن تاریخ هدفهای عالی تر و ارزنده تری دارند. شرح حال رجال بزرگ را مطالعه می کنند تا درس زندگی بیاموزند. رمز عظمت و موفقیت اشخاص را از لابلای تاریخ بدست می آورند تا از اعمال و رفتارشان سرمشق بگیرند. علل شکست افراد و عوامل انحطاط ملتها را از درون تاریخ استخراج می نمایند تا خودشان بدانها گرفتار نشوند و اجتماعشان را از آنها بر حذر دارند. 
همچنین کسانی که شرح حال پیغمبران بزرگ را می خوانند و زندگی ائمه اطهار و رجال دین را مورد بررسی قرار مید هند دو دسته اند. یک دسته هدفی جز گذراندن وقت و سرگرمی ندارند. و مناقب پیمبران و امامان را می خوانند تا در ضمن سرگرمی داستانهای شگفت انگیزی را یاد بگیرند و در مجالس تکرارکنند. از خواندن و شنیدن مطالب عجیب و غریب لذت می برند به ثواب استماع فضایل و مراثی اهلبیت قناعت می کنند.دسته دیگر ، زندگی و شرح حال برگزیدگان الهی را مطالعه می کنند تا راز عظمت و محبوبیت آنان را بدست آورند و از طریق زندگی راه و روشی که همان صراط مستقیم دیانت است بشناسند و از اعمال و رفتارشان درس زندگی بیاموزند. 
کلمات کلیدی:

زنان

بانوی نمونه اسلام

علم و دانش حضرت فاطمه

ایمان و عبادت حضرت فاطمه (ع)

مقدمه:
متاسفانه اکثر کسانی که به تایخ ائمه مراجعه می کنند از دسته اولند. اکثر کتابهای مناقب و تواریخ پیمبران و ائمه اطهار نیز مناسب حال آن دسته و بر طبق مذاق آنان تهیه شده است . کتابهای مناقب پر است از مطالب شگفت انگیز و گاهی اغراق آمیز . ولی در مورد زندگی اجتماعی و سیاسی و اخلاقی و طرز رفتار و گفتار و کردار آنان با اختصار برگزار شده است . هر مسلمانی درباره پیغمبر و هر یک از امامان چندین داستان شگفت انگیز شنیده و بیاد دارد. لیکن از برنامه های اجتماعی آنان و اعمال و کردار فردی و طرز رفتار شان با ستمکاران و خلفای وقت چندان اطلاعی ندارد.منظور محقق اینست که زندگی حضرت زهرا علیها السلام را از لحاظ دوم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. به همین جهت اگر پاره ای از مناقب و داستانها از قلم افتاده نباید مورد ایراد واقع شود ، زیرا منظور اصلی این بوده که شخصیت آن حضرت از لحاظ طرز زندگی و اخلاق  و رفتار روشن شود.
متاسفانه زندگی آن بانوی بزرگ تا حدی تاریک مانده و در مدارک اولیه اسلام مطلب زیادی ندارد. این ابهام معلول چند علت است : 
علت اول: دوران زندگی حضرت زهرا (ع) کوتاه بود و از هجده سال تجاوز نکرد. در حدود نصف این مدت ، قبل از بلوغ بود که چندان مورد توجه واقع نمی شد. از بلوغ تا مرگ هم زیاد فاصله نداشت . 
علت دوم : حضرت زهرا (ع) چون زن بود و اکثر دوران زندگی او در داخل خانه سپری می شد کمتر کسی می توانست به طور کامل از زندگی داخلی او اطلاع پیدا کند. 
علت سوم : افکار مردم آن عصر بدان پایه نبود که برای زندگی دختر پیغمبر و بانوی نمونه اسلام اهمیت و ارزش زیادی قائل باشند. تا در حفظ جزئیات آن کوشش نمایند.به هر حال گرچه جزئیات زندگی و سیر و سلوک آن بانوی نمونه بطور کامل ضبط نشده ولی محقق سعی کرده که از همان مقدار موجود ، با تجزیه و تحلیل، شخصیت او را مجسم سازد. لذا گاهی ناچار شده از روش معمول تاریخ نگاران – اکتفا کردن به نقل متن قضایا – تجاوز نموده به نتیجه گیری و تجزیه و تحلیل بپردازد.  
فهرست مطالب
پـیـشگفتار 1
بانوی نمونه : 3
مقدمه : 4
مادر فاطمه : 5
نخستین کانون اسلامی 7
دستور آسمانی 9
دوران آبستنی 10
ولادت فاطمه (ع) 12
تاریخ تولد: 12
آرزوی پیامبر (ص) و خدیجه : 13
دوران شیر خوارگی 14
مرگ مادر 18
نتیجه 18
بعد از وفات مادر 20
فاطمه (ع) به سوی مدینه 23
عروسی حضرت فاطمه علیهما السلام 25
پیشنهاد به علی (ع) 27
علی (ع) به خواستگاری می رود 28
توافق : 30
خطبه عقد: 31
انتخاب داماد : 33
مهر حضرت زهرا (ع) 34
یک عمل آموزنده : 34
جهاز زهرا (ع) : 35
درسی به مسلمین : 37
اثاث خانه علی (ع) : 40
مذاکره عروسی : 40
جشن عروسی : 42
خانه داری : 44
علم و دانش فاطمه : 48
ایمان و عبادت فاطمه (ع): 51
عقیده زهرا (ع) درباره زنان : 53
نتیجه: 56
منابع: 58

قیمت فایل فقط 15,500 تومان

خرید

Admin بازدید : 163 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان حجاب

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 92 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 113

لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یكی از مسائل مهم اسلامی است در خود قرآن كریم درباره این مطلب تصریح شده است

قیمت فایل فقط 49,000 تومان

خرید

پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان حجاب

مقدمه
لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یكی از مسائل مهم اسلامی است . در خود قرآن كریم درباره این مطلب تصریح شده است . علیهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامی نمی‏توان تردید كرد پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه یكی از مظاهر لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی است ، همچنانكه عدم جواز خلوت میان اجنبی و اجنبیه یكی دیگر از مظاهر آن است . این بحث را در پنج بخش باید رسیدگی كرد : 1 - آیا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمین به‏ غیر مسلمین سرایت كرده است ؟ یا از مختصات اسلام و مسلمین نیست و در میان ملل دیگر قبل از اسلام نیز وجود داشته است ؟ .2 - علت پوشش چیست ؟ 
کلمات کلیدی:

حجاب

عفاف و حجاب

تاریخچه حجاب

حجاب در ادیان الهی

تاریخچه حجاب
مورد حضرت آدم و حوا و فرزندانشان آنچه از پوشش آمده تنها پوشیدن شرمگاه آدم و حوا با برگ‌های درختان بهشتی است که در متن قرآن کریم آمده است و جز آن هیچگونه مطلبی در دست نیست. البته تا پیش از بلوغ نوادگان آدم و حوا، خانواده واحد و محرم یکدیگر بودند، اما از وضعیت پس از آن هیچ نشانی در دست نیست.از امام باقر(ع) نقل شده که در زمان نوح(ع) هفت صد نفر از زنان جامه‌های رنگ شده پوشیدند و خود را به زیورها و عطرها آراستند و از پرده‌های خود به در آمدند و در شهرها متفرق شدند! و در مجالس مردان در عیدها حاضر و جمع می‌شدند و در صف آنان می‌نشستند.از عبارت در شهرها معلوم می‌شود که این سخن مربوط به پیش از طوفان است؛ چرا که پس از طوفان با حداکثر 80 نفر باقیمانده تنها دهی را یا در کوفه و یا در موصل در شمال عراق بر پای نمودند و شهرها و جمعیتی این چنین و عصیانی در این حد نداشتند.
از عبارت از پرده‌های خود، معلوم می‌شود که زنان در آن زمان پرده‌نشین بوده‌اند و یا حجاب داشته‌اند که در متن اصل عربی خبر همین کلمه آمده است و شگفتا که این نخستین متن خبر معتبری است که در آن حکایت حجاب از پیش از آن زمان و نقض آن در آن دوران آمده است. پس بانوان باایمانی که به همراه نوح(ع) در طوفان به کشتی وی سوار بوده‌اند با حجاب بوده‌اند، بنابراین الزاماً یا لااقل ترجیحاً و غالباً جدای از مردان بوده‌اند اما نسبت به حضرت ابراهیم(ع) کسانی جز خانواده و خاله‌زاده‌اش لوط(ع) مؤمنی شمرده نشده است. امام صادق(ع) فرموده است:
دختر خاله حضرت ابراهیم، ساره که خوش‌صورت بود به او ایمان آورد و همسر او شد و پس از بت‌شکنی ابراهیم(ع) و محکومیت به آتش سوزی و سالم ماندنش و تبدیل محکومیت وی به تبعید و جلای وطن به شام، حضرت ابراهیم(ع) برای این سفر الزامی صندوقی تهیه کرد تا همسرش ساره را در آن نهاده و از دید مردم پنهان دارد که البته این بیش از مقدار حجاب لازم شرعی و به جهت خصوصیت مورد خاص بوده است، اما اجمالاً نشانی از وجود حجاب خواهد بود به ویژه که این رفتار مستند به غیرت حضرت ابراهیم(ع) شده است.
شاید روشنتر از آن متنی از سفر پیدایش تورات باشد که حاکی از وجود حجاب در خاندان ابراهیم(ع) می‌باشد، آنگاه که زنی به نام رفقه همراه با خدمتگزار اسحاق(ع) به سوی وی بر روی شترانشان می‌روند، و اسحاق از دور به استقبال آنهامی‌رود رفقه اسحاق را در صحرایی می‌بیند و می‌فهمد که مردی است و به استقبال آنها می‌آید اما او را نمی‌شناسد لذا از دمتگزاراسحاق که همراهش بر روی شتر بود می‌پرسد: «این مرد که در صحرا به استقبال ما می‌آید کیست؟ خادم گفت: آقای من (اسحاق) است. پس رفقه از شتر خود فرود آمد و برقع خود را بر گرفت و خود را پوشانید.»
فهرست مطالب
حجاب 1
مقدمه 1

2 - علت پوشش چیست ؟ 2

تاریخچه حجاب 3
تعریف حجاب 15
عفاف و حجاب 16

فلسفه حجاب و آثار فردى و اجتماعى آن 19

حجاب, حق خدا 19

علت و فلسفه حجاب در اسلام ؟ 29

آرامش روانی:1 29
2) استحكام پیوند خانوادگی: 31
3) استواری اجتماع: 32
4) ارزش و احترام زن: 33
انواع حجاب 34

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام: 35

ایرادها و اشكالها 41
حجاب و منطق 41
حجاب و اصل آزادی 41
ركود فعالیتها 43
افزایش التهابها 44
حرمت زن 46
كند و كاوی در مسئله‌ی حجاب 52
حدود پوشش 72

كیفیت پوشش اسلامى یا حد حجاب 72

چرا برخی زنان این قدر پوشیده اند؟ 76
احادیثی در مورد موی دختران 77

مسأله حجاب در سیره حضرت زهرا (س) 79

حجاب از دیدگاه حضرت زهرا(س): 79

نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب 83

توسعه فرهنگ حجاب در جامعه 84

راههای ترویج حجاب کدام است؟ 88

حجاب در دیگر آیین 90
حجاب در آیین یهود 100
چهل حدیث درباره پوشش زن و مرد 105

قیمت فایل فقط 49,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 262 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 33 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 21

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

قیمت فایل فقط 9,000 تومان

خرید

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

ترتیب نزول سوره حمد

این سوره اولین سوره از نظر قرآنی و دومین سوره از جهت نزولی است. 
مجموع کلمات ، حروف و آیات سوره حمد 
سوره حمد دارای 27 کلمه و 140 حرف است و به اتفاق کلیه مفسران دارای 7 آیه است. 
غرض سوره حمد 
سوره حمد با توصیف خداوند از راه نعمتهای او آغاز می‌شود و با صفت ربوبیت ادامه می‌یافته و دو نوع رحمت ، ظهور ذات و اراده‌اش را در عوالم وجود بیان می‌کند.
مالکیت روز جزا ، تصرف قاهرانه الهی در عالم و تحول عمومی عالم و سرّ معاد را به بهترین کیفیت می‌رساند.
بیان آیه تبعد از زبان بنده «ایاک نعبد ...» و حصر عبادت معرف استعداد انسان برای تحول و تکامل است است که تنها ممیز آدمی همین است.
صراط مستقیم گویای تشریع ، قوانین و شریعت است.
پایان سوره اسرار و علل موت و حیات ، ترقی و انحطاط افراد و ملل گذشته است. 
کلمات کلیدی:

مفسر

سوره حمد

تفسیر قرآن

امام خمینی

قیمت فایل فقط 9,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 1081 چهارشنبه 29 دی 1395 نظرات (0)

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 33 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 21

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

قیمت فایل فقط 9,000 تومان

خرید

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

ترتیب نزول سوره حمد

این سوره اولین سوره از نظر قرآنی و دومین سوره از جهت نزولی است. 
مجموع کلمات ، حروف و آیات سوره حمد 
سوره حمد دارای 27 کلمه و 140 حرف است و به اتفاق کلیه مفسران دارای 7 آیه است. 
غرض سوره حمد 
سوره حمد با توصیف خداوند از راه نعمتهای او آغاز می‌شود و با صفت ربوبیت ادامه می‌یافته و دو نوع رحمت ، ظهور ذات و اراده‌اش را در عوالم وجود بیان می‌کند.
مالکیت روز جزا ، تصرف قاهرانه الهی در عالم و تحول عمومی عالم و سرّ معاد را به بهترین کیفیت می‌رساند.
بیان آیه تبعد از زبان بنده «ایاک نعبد ...» و حصر عبادت معرف استعداد انسان برای تحول و تکامل است است که تنها ممیز آدمی همین است.
صراط مستقیم گویای تشریع ، قوانین و شریعت است.
پایان سوره اسرار و علل موت و حیات ، ترقی و انحطاط افراد و ملل گذشته است. 
کلمات کلیدی:

مفسر

سوره حمد

تفسیر قرآن

امام خمینی

قیمت فایل فقط 9,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 228 دوشنبه 27 دی 1395 نظرات (0)

فلسفه مرگ دراسلام

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 39 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 23

از نظر علوم زیستی و پزشكی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، كه حافظ حیات او می‌باشدپدیده مرگ موضوعی است كه می‌توان از نقطه نظرهای گوناگونی درباره آن بررسی و گفت‌وگو كرد

قیمت فایل فقط 13,500 تومان

خرید

فلسفه مرگ دراسلام

مقدمه
از نظر علوم زیستی و پزشكی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، كه حافظ حیات او می‌باشد.پدیده مرگ موضوعی است كه می‌توان از نقطه نظرهای گوناگونی درباره آن بررسی و گفت‌وگو كرد. از نظر علوم زیستی و پزشكی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، كه حافظ حیات او می‌باشد.نفس گرچه همراه با تكوّن بدن موجود می‌شود و باصطلاح «جسمانیه الحدوث» است ولی بمحض قوام گرفتن، عهده دار حفظ و رشد و تكامل بدن می‌گردد. بنظر ملاصدرا، برخلاف تصور برخی، بدن تابع نفس است نه نفس تابع بدن. اما نفس ناچار است تا رسیدن به كمال خود با بدن همراهی كند. رشد بدن متوقف می‌شود ولی رشد و كمال نفس ادامه دارد و بالاتر از آن، هر چه به كمال نفس افزوده شود بر پیری و ضعف و نقص بدن افزوده می‌گردد تا آنجا كه نفس قید تن را رها نموده و آزاد می‌شود و بدن را بصورت مرده ای باقی می‌گذارد.
پدیده مرگ موضوعی است كه می‌توان از نقطه نظرهای گوناگونی درباره آن بررسی و گفتگو كرد. از نظر علوم زیستی و پزشكی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، كه حافظ حیات او می‌باشد.این دیدگاه به بدن فقط از لحاظ ساختار جسمانی و بعبارت دیگر از نقطه نظر مادی و از منظر حواس خمسه می‌نگرد و علایم مرگ را توقف فعالیت مغز و قلب و اندامها و از بین رفتن حرارت جسم می‌داند و معمولاً به خروج چیزی بنام روح یا نفس اشاره نمی‌كند.اما از نظر فلسفه، مرگ عبارتست از جدا شدن دائمی روح یا نفس كه بطور طبیعی و بسبب درهم ریختن نظم طبیعی بدن و نارسائی آن ایجاد شود. فلاسفه، مرگ و خروج روح یا نفس را از بدن به كسی تشبیه می‌كنند كه خانه اش خراب شده و ناگزیر است آنرا ترك كند و به جائی دیگر پناهنده شود. 
کلمات کلیدی:

مرگ

جسمانیه الحدوث

جدا شدن دائمی روح

قیمت فایل فقط 13,500 تومان

خرید

Admin بازدید : 663 دوشنبه 27 دی 1395 نظرات (0)

فلسفه آفرینش جهان خلقت

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 18 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 19

خداوند متعال در سوره انبیاء، آیه 16 مى‏فرماید «و ما خَلَقنا السَّماءَ و الارضَ و ما بَینَهُما لعِبینَ»؛ و آسمان و زمین و آن چه را كه میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم

قیمت فایل فقط 11,000 تومان

خرید

فلسفه آفرینش جهان خلقت

فلسفه آفرینش جهان خلقت چه بوده است؟

خداوند متعال در سوره انبیاء، آیه 16 مى‏فرماید: «و ما خَلَقنا السَّماءَ و الارضَ و ما بَینَهُما لعِبینَ»؛ و آسمان و زمین و آن چه را كه میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم.و در آیه 85 سوره حجر مى‏فرماید: «و ما خَلَقنا السّموتِ و الأرضَ و ما بَیْنَهُما إلا بالحَقِّ...»؛ خداوند آسمان و زمین و آن چه را كه میان آن دوست، جز به حق نیافرید.در خلقت و آفرینش، دو هدف مى‏توان تصور نمود: نخست هدف متوسط، دوم هدف غایى و عالى. با مراجعه به آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهم‏السلام) روشن مى‏شود كه هدف متوسط، خلقت براى عبادت و بندگى خداست؛ این مطلب در همه پدیده‏هاى عالم سارى و جارى است. خداوند در آیه 44 سوره اسراء، درباره همه اشیاء مادى عالم مى‏فرماید: «... و إن ِمن شىٍ‏إلاّ یُسَبِّح بحمدِهِ ولكن لا تَفقهُون تَسبیحَهُم...»؛ همه موجودات تسبیح خدا مى‏گویند، اما شما تسبیح آن‏ها را نمى‏فهمید.
و درباره انسان و جن نیز در سوره ذاریات، آیه 56 مى‏فرماید: «وَ مَا خَلقتُ الجِنَّ و الإنسَ إلاّ لِیَعبُدُونِ»؛ آفرینش انسان و جن براى بندگى است.بنابراین از دیدگاه وحى، همه هستى تسبیح گوى ذات او هستند و مشغول عبادت، و عبادت هم هدف متوسط خلقت است.1اما هدف عالى و غایى، وصول به مبدأ نور هستى است. یعنى منتهى الیه سیر مخلوقات، اوست: «وَ أَنّ إلى رَبِّكَ المُنْتهى‏»؛2 انتهاى سیر انسان به سوى پروردگار است.
کلمات کلیدی:

توحید افعالی

جهان خلقت

جهان شناسی

حق مداری جهان

فهرست مطالب
فلسفه آفرینش جهان خلقت چه بوده است؟ 1
جهان شناسی 6
جهان شناسی دینی و علمی : 7
غیبت وشهادت : 8
حق مداری جهان : 9
هدف مندی آفرینش : 10
شعور باطنی و تسبیج عمومی: 11
توحید افعالی : 14
طبیعت : 14
آفرینش جهان طبیعت: 15
از  1) آسمان و زمین : 15
اجرام آسمانی : 16
پدیده های زمینی : 16
4) جانوران و گیاهان : 17
منابع و مآخذ: 19

قیمت فایل فقط 11,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 1255 دوشنبه 27 دی 1395 نظرات (0)

مقاله زن در اسلام

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 43 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 26

در هیچ عصر و زمانی مانند عصر حاضر مسألة زن مطرح نبوده و بحث و بررسی دربارة آن تا این اندازه دامنه دار نشده است البته جای تعجب نیست كه زن دارای چنین مقام و اهمیتی باشد

قیمت فایل فقط 13,000 تومان

خرید

مقاله زن در اسلام

مقدمه:
در هیچ عصر و زمانی مانند عصر حاضر مسألة زن مطرح نبوده و بحث و بررسی دربارة آن تا این اندازه دامنه دار نشده است. البته جای تعجب نیست كه زن دارای چنین مقام و اهمیتی باشد. به هیچ وجه نباید زن به عنوان وسیلة سرگرمی در نظر گرفته شود و یا بصورت كالای قابل خرید و فروش به آن نگاه كنند و یا در جامعه حقی برایش قائل نشوند. بلكه زن ركن و پایة اساسی خانوادة انسانی بشمار می آید.قبل از اینكه آزاد شدن زن بوسیلة دین اسلام را به تفصیل بیان نماییم نظر كوتاهی به ارزش و مقام اجتماعی زن در نزد ملتهای قدیم قبل از اسلام و بعد از آن می اندازیم تا در پرتو آن بتوانیم تابلو واضح و روشنی از ارزش و مقامی كه زن در پرتو اسلام بدست آورده است مشاهده كنیم.
کلمات کلیدی:

زن

حجاب

زن در اسلام

مقام زن در نزد ملتهای قدیم:
آتنی ها كه كهن ترین ملت متمدن دنیا هستند زن را جزو كالاهای بی ارزش قرار داده بودند و او را در بازارها خرید و فروش می كردند و او را نجس و جزو شیاطین به حساب می آوردند.در شریعت هند چنین آمده است: «...طاعون و مرگ و جهنم و سم و مار و آتش، همه از زن بهترند...» از طرف دیگر تورات نسبت به زن از شریعت هند مهربانتر نبوده است، در سِفر جامع چنین آمده است: «من همراه قلبم به تحقیق و بررسی پرداختم تا بدانم و تحقیق كنم و حكمت و عقل بدست آورم و بدانم كه جهالت و نادانی، شر محض است و حماقت و جنون است،
سپس به این حقیقت پی بردم كه زن از مرگ تلختر است و زن تله ای است كه قلبش دامهای آن تله می باشد و دستهایش زنجیرهایی هستند كه در گردن و پاها محكم می چسبند. در بین هر هزار مرد یك نفر درست و حسابی پیدا نمودم ولی در بین تمام زنان یك زن درست پیدا نكردم...»در سال 586 میلادی كنفرانسی در فرانسه تشكیل شد كه در آن كنفرانس، این مساله كه آیا زن انسان محسوب می شود یا خیر، بررسی شد. سرانجام رأیی با این مضمون صادر شد كه زن انسان است ولی بخاطر خدمت به مرد آفریده شده است.اما در انگلستان «هنری هشتم» دستوری صادر نمود كه بر اساس آن مطالعة كتاب مقدس بر زنان حرام شد. و همینطور برابر قانون سال 1850 انگلستان. زنان در سرشماری و آمار جزو جمعیت به حساب نمی آمدند. حتی زن در سرزمین عربستان نیز چنین وضعی داشت.
فهرست مطالب
مقدمه: 2
مقام زن در نزد ملتهای قدیم: 2
آزاد شدن زنان بوسیلة اسلام: 3
ازدواج از دیدگاه قرآن: 4
زن مسلمان در رابطه با حجاب 6
حجاب، پاكدامنی است 7
حجاب پاكی است 7
حجاب، پوشش خدایی است 8
حجاب مردانگی است 8
مضرات بی حجابی در اروپا 9
مضرات بی حجابی در آمریكا 11
از دیگر آثار اختلاط بی قید و بند در جوامع غربی می توان به آثار زیر اشاره كرد: 12
انتشار فرزندان نامشروع 13
3- افزایش تعداد كسانی كه علاقه به ازدواج و زندگی زناشویی ندارند: 13
4- افزایش طلاق و فروپاشی خانواده ها 14
5- افزایش بیماری های وحشتناك 14
6- از بین رفتن محبت 15
غرب زده های شرقی 16
اتمام حجت با غرب زدگان 17
مادرانی ماندگار 18
چندین موضوع پیرامون مسایل زنان 20
چرا طلاق جایز شده است؟ 20
محدود بودن دایرة طلاق 21
چرا حق طلاق در اختیار مرد است؟ 22
آیا چند همسری انسانی و اخلاقی است؟ 23
در چه شرایطی زنان می توانند كار كنند؟ 23
منابع: 25

قیمت فایل فقط 13,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 268 دوشنبه 27 دی 1395 نظرات (0)

فطرت

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 93 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 33

این مقاله، به یكى از دلایل وجود خداوند پرداخته و در پى پاسخ این پرسش‌هاست فطرت چیست؟ فطریات كدام‌هاست؟ ویژگى‌ها و اقسام آن‌ها چیست؟ آیا دلیلى بر وجود فطرت و فطریات مى‌توان یافت؟ آیا فطرت دلیل بر وجود خداوند است؟

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

مقاله فطرت

مقدّمه :
از اساسى‌ترین مسائل تاریخ اندیشه بشر، مسأله اثبات خداست. مهم‌ترین رسالت پیامبران الهى، هدایت مردم به سوى معرفت خداوند عالم است. این مقاله، به یكى از دلایل وجود خداوند پرداخته و در پى پاسخ این پرسش‌هاست: فطرت چیست؟ فطریات كدام‌هاست؟ ویژگى‌ها و اقسام آن‌ها چیست؟ آیا دلیلى بر وجود فطرت و فطریات مى‌توان یافت؟ آیا فطرت دلیل بر وجود خداوند است؟

واژه‌شناسى و مفهوم «فطرت» 

«فطرت» كلمه‌اى عربى از ماده (ف.ط. ر) است كه به دو معناى «شكافتن» و «آفریدن و ایجاد اولیه» و بدون سابقه (خلق از عدم) مى‌باشد.1 علّامه طباطبائى بر آن است كه معناى دوم «الفطر»، «ایجاد از عدم محض» است.2 مشتقات این ماده به هر دو معنا در قرآن آمده‌اند: 
ـ «اَفىِ اللّهِ شكٌ فاطرِ السموات و الارض» (ابراهیم: 10) به معناى آفریدن
ـ «اذا السماءُ انفطرت» (انفطار: 1) به معناى شكافتن. 
«فطرت» كه بر وزن «فِعله» است به معناى كیفیت خاص خلقت است; یعنى ویژگى‌هایى كه خداوند در خلقت انسان لحاظ كرد و بینش‌ها و گرایش‌هاى خدادادى و غیراكتسابى كه در انسان قرار داده شده‌اند. «توحید فطرى است»; یعنى انسان نسبت به توحید، بى‌اقتضا و خنثى نیست. در سرشت انسان، تقاضایى وجود دارد كه توحید و معارف دینى، پاسخ‌گوى آن است. پیامبران الهى چیزى را بر انسان عرضه كرده‌اند كه بشر به حسب طبیعت خود در جستوجوى آن است.
کلمات کلیدی:

فطرت

فطریات

برهان فطرت

فهرست مطالب
مقدّمه 2
واژه‌شناسى و مفهوم «فطرت» 2
«فطریات» 3

ویژگى‌هاى فطریات 7

اقسام فطریات 9

حبّ ذات 9

تصدیق فطرت و فطریات 11

دلایلى بر وجود اصل فطریات و فطرت خدا آشنا در انسان اقامه مى‌شوند: 11
3. دلیل نقلى: 15

نظر روان‌شناسان درباره فطرت 17

دلالت فطرت بر وجود خداوند 20

برهان فطرت از دیدگاه متفكران مسیحى 25

پى‌نوشت‌ها 26

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 810 دوشنبه 27 دی 1395 نظرات (0)

رابطه اخلاق و عرفان

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 43 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22

در این مقاله بر آن شده‏ایم تا رابطه اخلاق و عرفان را از دیدگاه استاد شهید مطهری بررسی كرده، به تبیین نگرش‏ها وگرایش‏های عرفانی او بپردازیم؛

قیمت فایل فقط 14,500 تومان

خرید

رابطه اخلاق و عرفان

چكیده‏:
در این مقاله بر آن شده‏ایم تا رابطه اخلاق و عرفان را از  دیدگاه استاد شهید مطهری بررسی كرده، به تبیین نگرش‏ها وگرایش‏های عرفانی او بپردازیم؛ چه این‏كه استاد، عرفان را از نوع شناخت شهودی و مبتنی بر سیر و سلوك عملی‏ دانسته تا انسانِ عارفِ سالك، از مرحله «فهمیدن» به منزل «رسیدن و دیدن» تكامل یافته، به مقام توحید درمراتب گوناگون نائل شود كه عرفان را با توحید ناب و انسان كامل نسبتی تام و تمام خواهد بود و در این جهت برخی‏ازاصول عرفانی از وحدت شخصی وجود، سلوك و شهود، ریاضت و عشق و محبّت بررسی شده و استاد، مقوله«وحدت وجود» را در مقام تصوّر و تصدیق از نوع سهل و ممتنع دانسته، معتقد است: بسیار اندكند كسانی كه به‏حقیقت معنا و ماهیت آن‏ می‏پردازند.
به اعتقاد استاد، عرفان با تصوّف فرق دارد و اوّلی را مقوله‏ای فرهنگی و دومی را اجتماعی می‏داند و به‏شدّت برنظریه اصالت، استقلال و غنای عرفان اسلامی و زایش و رشد و بالندگی عرفان اسلامی از دامن فرهنگ و آموزه‏های‏ قرآنی ـ روایی تأكید دارد و نظریه بیگانه بودن عرفان با آموزه‏های اسلامی یا التقاطی و تلفیقی بودن عرفان اسلامی با عرفان‏های هندویی، مسیحی و... را نقد كرده، نمی‏پذیرد؛ اگر چه تأثیر و تأثّر فرهنگ‏های اخلاقی ـ عرفانی را با عرفان‏ اسلامی قبول دارد.و نیز در این مقاله بر آن شدیم تا به تجلیّات و نماد و نمونه‏ای از گرایش‏های عرفانی استاد شهید مطهری و تحوّل‏تكاملی اندیشه، انگیزه و عمل وی از حكمت به عرفان به‏ویژه در اواخر عمر گرانبهایش اشاراتی داشته‏ باشیم.
واژگان كلیدی:

اخلاق

 عرفان

ریاضت

وحدت وجود

عشق و محبّت

حكمت و فلسفه

مقدّمه‏
تفسیری كه از شاكله و شخصیت استاد شهید مطهری در اذهان خاص و عام وجود دارد، این است كه او راشخصیت فلسفی و حكمی می‏دانند و همین بُعد وجودی استاد، ظهور بیش‏تری دارد و اكثر نوشته‏ها و گفته‏های آن‏ متفكّر بزرگ نیز از خردورزی و عقل‏گرایی او در تبیین اندیشه و بینش و حتّی گرایش‏های دینی حكایت می‏كند كه‏ حكمت اندیشی و فلسفه‌ورزی او بر هیچ اهل معرفتی پوشیده نیست؛ امّا به این معنا نیست كه در عرصه‏ها و ساحت‏های دیگر از مطالعات، اظهارنظر و تضلّع ویژه بهره‏مند نبوده است؛ بلكه شخصیت جامع‏الاطراف شهید مطهری جواز ابراز اندیشه و اظهار رأی صائب و ثاقب وی را در ابعاد گوناگون تفكّر دینی نیز منطقی و معقول می‏نماید؛ به‌ویژه این‏كه گرایش‏های علمی و عملی استاد شهید به مقوله عرفان پژوهی در اواخر عمر شریفش، موارد معیار سنجش، و ارزیابی، استخراج و تبیین دیدگاه‏های عرفانی او را نیز مطلوب، بلكه ضرور می‏كند؛
افزون بر این‏كه از صاحب نظری و كارشناسی ژرف‏اندیش، با گستره علمی و مطالعاتی فراوان، نیازشناسی، زمان‏شناسی و درك و درد دینی‏كه استاد داشت، انگیزش بیش‏تری را فراروی ما می‏نهد تا نگرش‏ها و گرایش‏های عرفانی ـ سلوكی وی را بیش از پیش ‏مورد كاوش معرفتی قرار دهیم و این ساحت معرفتی شهید مطهری نیز به اصحاب معرفت و ارباب فضیلت و دانش‏پژوهان و حقیقت جویان معرّفی شود؛ چه این‏كه در آثار و اثمار گونه‏گون گفتاری و نوشتاری یا بیانی و بَنانی آن متفكّر اسلام‏شناس، مواضع گوناگونی یافت می‏شود كه زمینه‏ها و بسترهای كافی را در حصول و تبیین این وجه شخصیتی وی ‏در اختیار ما می‏نهد.
فهرست مطالب
رابطه اخلاق و عرفان 1
چكیده‏ 2
واژگان كلیدی: 3
مقدّمه‏ 4

چیستی عرفان و اخلاق و اقسام آن از دیدگاه استاد شهید مطهری‏ 8

اشتراك و افتراق عرفان و فلسفه‏ 10

اشتراك‏ها و افتراق‏های عرفان عملی و اخلاق‏ 12

نسبت عرفان با اخلاق در اسلام‏ 14

نتیجه گیری : 18
منابع و ماخذ: 22

قیمت فایل فقط 14,500 تومان

خرید

Admin بازدید : 364 دوشنبه 27 دی 1395 نظرات (0)

خداشناسى از راه فطرت

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 40 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 20

مقصود از راه فطرت این است كه شعور باطنى و كشش درونى او را به سوى خدا رهبرى مینماید، بطورى كه بدون هیچ دلیل و استدلالى، ناخودآگاه، خداخواه و خداجوى است و حس خداخواهى در نهاد او به صورت یك امر غریزى و فطرى، به ودیعت گذارده شده است

قیمت فایل فقط 9,000 تومان

خرید

خداشناسى از راه فطرت

مقدمه

بشر براى درك و شناسائى خداى جهان دو راه دارد: 

1 ـ راه دل احساس فطرى 
2 ـ راه عقل و استدلال 
مقصود از راه فطرت این است كه شعور باطنى و كشش درونى او را به سوى خدا رهبرى مینماید، بطورى كه بدون هیچ دلیل و استدلالى، ناخودآگاه، خداخواه و خداجوى است و حس خداخواهى در نهاد او به صورت یك امر غریزى و فطرى، به ودیعت گذارده شده است و این حس بسان غرائز دیگر انسانى، انسان را به مقصدى كه هدف آن است میكشاند، چنانكه مقصود از راه استدلال و عقل این است كه انسان با دلیلهاى علمى، به وجود خدا پى میبرد و بر وجود او مانند سایر مسائل عقلى استدلال میكند. 
اساس راه اول را حس درونى تشكیل میدهد چنانكه پایه راه دوم، تعقل و استدلال میباشد.بشر در شناختن خدا از طریق دل و فطرت به هیچ نوع برهان و استدلالى نیاز ندارد، بلكه در پرتو غریزه خداخواهى و حس خداجوئى كه در اصطلاح دانشمندان اسلامى «فطرت» نامیده شده به سوى خدا متوجه میگردد.ولى راهنماى او در راه دوم، برهان و استدلال و تفكر و تعقل است. 
کلمات کلیدی:

فطرت 

خداشناسى

حس خداجوئى

قیمت فایل فقط 9,000 تومان

خرید

Admin بازدید : 296 دوشنبه 27 دی 1395 نظرات (0)

ایران در عصر پیامبر صلح و دوستی

دسته: فقه،الهیات،معارف
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 42 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 21

در این تحقیق سعی بر آن شده تا نگاهی اجمالی به کشور عزیزمان ایران در عصر بعثت پیامبر صلح و دوستی داشته باشیم نگاهی عاری از هرگونه تعصب و در عین حال واقع گرایانه زیرا در عصر حاضر قبول واقعیت برای گروهی سخت دشوار می آید

قیمت فایل فقط 10,500 تومان

خرید

دانلود مقاله رشته تاریخ

ایران در عصر پیامبر صلح و دوستی

مقدمه 
در این تحقیق سعی بر آن شده تا نگاهی اجمالی به کشور عزیزمان ایران در عصر بعثت پیامبر صلح و دوستی داشته باشیم. نگاهی عاری از هرگونه تعصب و در عین حال واقع گرایانه. زیرا در عصر حاضر قبول واقعیت برای گروهی سخت دشوار می آید. هم آن کسانی که کورکورانه دم از جانب داری دین خدا می زنند و هم آن کسانی که بدون در نظر گرفتن واقعیت خود را پان ایرانیسم و ناسیونالیسم معرفی می کنند. باری، قبل از شروع لازم است سیری کوتاه در جهان در عصر بعثت داشته باشیم:
جهان در عصر بعثت، عصری که شاهد قدرتهای عظیم، اما متزلزل؛ مذاهب بزرگ، اما گرفتار خرافات و کج فکری ها و کشمکش های متولیان؛ فلسفه های برباد رفته، تمدن های در حال سقوط، قوانین ظالمانه، اختلاف عمیق طبقاتی، قتل عام ها، جنگ ها، تعصب های ناروا، عادات و آداب غلط، یورش های ضد علم وهزاران بدبختی دیگر بوده و قرآن آن را«گمراهی آشکار» می داند. در این جا بدنیست نگاهی کوتاه به حوادث و اوضاع قرن ششم میلادی و اوایل قرن هفتم در جهان مرتبط با ظهور پیامبر صلح و دوستی داشته باشیم.
کلمات کلیدی:

پیغمبر اسلام

ایران در عصر پیامبر

فهرست مطالب
ایران در عصر پیامبر صلح و دوستی 1
مقدمه 3
- عربستان 3
- امپراطوری روم شرقی: 4
- یهود...: 5
حکومت 6
مذهب 6
الف) دین زردشتی: 7
ب) کیش مانی : 8
ج ) مزدکیه: 9
د ) عیسویان ایران 9
سازمان جامعه 10
الف) شاه و درباریان : 10
ب) روحانیان 11
نظامات اجتماعی 12
خانواده 13
ازدواج با محارم 13
علوم و فنون 13
تعلیم و تربیت 14
منابع و مواخذ 21

قیمت فایل فقط 10,500 تومان

خرید

تعداد صفحات : 2

درباره ما
وبسایت فارس مقاله در زمینه مقالات ، تحقیق و پروزه ها فعالیت دارد و روزانه تعداد بسیاری فایل مرتبط با این موارد قرار داده می شود که علاقه مندان به دانش و فناوری می توانند دانلود نمایند.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3056
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 101
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 265
  • باردید دیروز : 579
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,743
  • بازدید ماه : 2,743
  • بازدید سال : 190,196
  • بازدید کلی : 2,173,182